Mijn oudere iPad is echt traag geworden, met apps die haperen, pagina’s die eeuwig nodig hebben om te laden en regelmatig vastlopen. Ik wil de prestaties van mijn iPad verbeteren zonder iOS bij te werken, omdat ik bang ben dat een nieuwere versie hem nog trager maakt of apps kapotmaakt die ik nog gebruik. Ik zoek eenvoudige tips om een oude iPad sneller te maken en geheugen vrij te maken zonder hem te vervangen.
Ik had hier last van op een oudere iPad, en ja, het wordt snel irritant. Die van mij begon al te haperen bij simpele dingen, swipen tussen beginschermen, Safari openen, zelfs apps sluiten. Het voelde alsof hij kapot was, maar ik kreeg een behoorlijk stuk snelheid terug zonder hem te vervangen of een grote iPadOS-sprong te forceren.
Opnieuw opstarten helpt echt. Ik rolde altijd met mijn ogen als mensen dat zeiden, tot ik het probeerde nadat mijn iPad wekenlang in sluimerstand had gestaan. Hij knapte meteen op. Een volledige herstart wist tijdelijk geheugen en stopt achtergrondtaken die waren vastgelopen of resources bleven opslurpen. Ik herstart die van mij nu om de paar weken. Geen magie, maar het helpt meer dan mensen toegeven.
Het eerste wat ik zou controleren is de opslag. Op oude Apple-apparaten trekt weinig vrije ruimte meestal alles omlaag. Als de iPad bijna vol is, heeft het systeem minder ruimte voor cachebestanden en tijdelijke gegevens, en beginnen de prestaties terug te lopen. Apple zegt dat je wat vrije ruimte moet openhouden. Wat ik merkte, is dat de problemen beginnen voordat je de absolute limiet bereikt. Als je opslag rond de 90 tot 95 procent gebruikt zit, zou ik dat als de hoofdverdachte zien.
Ik maakte foto’s vroeger met de hand schoon, en dat was ellendig. Scrollen, tikken, vergelijken, herhalen, geduld verliezen. Uiteindelijk ben ik Clever Cleaner gaan gebruiken omdat ik iets gratis wilde en geen advertenties om de 20 seconden.
Wat mij het meest hielp, was de sectie Heavies. Die sorteert media op bestandsgrootte, zodat ik een paar enorme video’s kon verwijderen en snel ruimte terugkreeg. De sectie Similars vond dubbel ogende foto’s, burstfoto’s en rommelige screenshots die ik was vergeten. Het toont ook bestandsgroottes duidelijk, en dat is belangrijker dan mensen denken. Voor zover ik zag, doet het het werk op het apparaat, dus je fotobibliotheek wordt niet ergens naartoe gestuurd. Ik heb ongeveer 10 GB vrijgemaakt en daarna voelde de iPad minder traag aan.
Als je ruimte vrijmaakt en hij blijft toch slepen, zou ik daarna de instellingen nalopen.
-
Verminder beweging
Ga naar Instellingen > Toegankelijkheid > Beweging en zet Verminder beweging aan. De opvallende zoomanimaties worden vervangen door eenvoudigere overgangen. Op oudere hardware liet dit de hele interface minder zwaar aanvoelen. -
Ververs op achtergrond
Ga naar Instellingen > Algemeen > Ververs op achtergrond en zet het uit, of beperk het op zijn minst flink. Een hoop apps die op de achtergrond verversen telt snel op. Ik heb het bij mij helemaal uitgezet en de batterijduur verbeterde ook. -
Safari opschonen
Als Safari het grootste pijnpunt is, ga dan naar Instellingen > Safari en wis Geschiedenis en websitedata. Browsers verzamelen in de loop van de tijd rommel. Die van mij voelde minder plakkerig nadat ik dit had gewist.
Nog iets dat mensen overslaan: batterijconditie. Als de batterij versleten is en de capaciteit ver genoeg is gedaald, kan de iPad zichzelf vertragen om willekeurige uitschakelingen te voorkomen. Als de batterij echt op is, komen software-aanpassingen maar tot zo ver. Op dat punt vond ik het vervangen van de batterij logischer dan eindeloos blijven prutsen.
Als niets hiervan veel verandert, is een fabrieksreset de laatste grote stap. Het is vervelend, maar het werkt vaker dan ik had verwacht. Maak eerst een reservekopie van je spullen, wis hem, stel hem schoon in en test hem voordat je elke app die je had opnieuw installeert. Oude iPads verzamelen jarenlang rommel. Soms is een schone reset het enige dat daar echt doorheen snijdt.
Ik zou eerst dat konijnenhol van alles tweaken overslaan. Als je iPad vastloopt, traag is en blijft hangen op webpagina’s, zou ik naar twee dingen kijken die mensen vaak missen.
Ten eerste, oude apps. Open de App Store en werk de apps bij die je nog gebruikt, zelfs als je de iOS-update weigert. Veel vertraging komt door één slechte appversie, geheugenlekken of een opgeblazen cache in apps zoals Facebook, YouTube, Chrome en Instagram. Als één app veel erger aanvoelt dan de rest, verwijder die dan en installeer hem opnieuw. Blijf dit app voor app doen. Het is saai, maar het werkt.
Ten tweede, slechte Safari-gewoonten. @mikeappsreviewer noemde het wissen van Safari-gegevens, wat prima is, maar ik zou verder gaan. Stop met het hamsteren van tabbladen. Als je 80 tabbladen open hebt op een oude iPad, draait hij als stroop. Hetzelfde geldt voor contentblockers en dubieuze extensies. Kleed Safari uit tot de basis.
Nog een paar andere dingen:
Schakel beginschermen met veel widgets uit. Oude iPads hebben daar een hekel aan.
Verwijder VPN-apps tenzij je ze nodig hebt.
Schakel automatische downloads uit in de instellingen van de App Store.
Zet pushmail uit en stel handmatig ophalen in.
Gebruik één browser, niet drie.
Verwijder apps die je nooit opent. Sommige oude gedragen zich als rommel.
Als de opslag verstopt zit met foto’s, is Clever Cleaner het bekijken waard om snel duplicaten en grote bestanden op te ruimen. Deze review van Clever Cleaner voor het vrijmaken van iPhone- en iPad-opslag geeft een behoorlijk overzicht.
Op één punt ben ik het niet eens met mensen: een fabrieksreset is niet altijd het wondermiddel als laatste redmiddel. Op verouderde hardware helpt een reset minder dan mensen beweren als de processor en batterij versleten zijn. Het helpt zeker, maar verwacht na één keer wissen geen nieuwe iPad. Oude hardware is oude hardwre.
Ik zou eigenlijk nog één ding toevoegen waar noch @mikeappsreviewer noch @caminantenocturno echt veel nadruk op legden: zoek naar dat ene ding dat de vertraging veroorzaakt in plaats van de hele iPad te behandelen alsof hij kapot is.
Oude iPads worden meestal volgens bepaalde patronen traag.
- Als alles traag is, ligt het vaak aan opslag, batterij of te veel achtergrondprocessen.
- Als webbrowsen het ergste deel is, kan het aan je netwerk liggen, niet aan de iPad.
- Als één app een ramp is, dan is die app het probleem.
Een paar dingen die ik zou proberen en die net wat anders zijn:
- Reset netwerkinstellingen als pagina’s eeuwig laden. Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPad opnieuw in > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen. Ik heb oude iPads “traag” zien aanvoelen terwijl wifi eigenlijk de bottleneck was.
- Schakel Locatievoorzieningen uit voor rommelapps. Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen. Weer en kaarten, prima. Willekeurige shoppingapps die de hele dag je locatie volgen? nee.
- Zet meldingen uit voor apps waar je niets om geeft. Constante controle op meldingen kan oudere apparaten vreemd traag laten aanvoelen.
- Gebruik de webversie in plaats van de app voor zware dingen zoals Facebook. De app is vaak slechter dan Safari.
- Controleer toegankelijkheidsinstellingen voor zoom/weergave. Soms komt vreemde vertraging door weergavefuncties waarvan je was vergeten dat ze aan stonden.
Ik ben het enigszins oneens met de groep die zegt dat een “fabrieksreset alles oplost”. Soms helpt het, soms heb je gewoon 2 uur besteed aan het opnieuw installeren van spullen op dezelfde oude hardware lol.
Als fotorommel een groot deel van het probleem is, is Clever Cleaner nog steeds het vermelden waard, omdat opslag vrijmaken een van de weinige dingen is die een oudere iPad merkbaar minder ellendig kunnen maken. Dit artikel over gratis AI-opslagopschoning voor iPhone en iPad geeft een degelijk overzicht van wat het doet.
Wees ook eerlijk over de leeftijd van het apparaat. Als het zoiets is als een model uit het iPad Air 1- of iPad mini 2-tijdperk, dan is een deel van de traagheid gewoon de prijs voor het blijven gebruiken van oeroude hardware. Ik probeer niet onbeleefd te zijn, alleen realistisch.
Ik zou één veelvoorkomende tip overslaan waar mensen dol op zijn: elke app voortdurend geforceerd afsluiten. Op een iPad kan dat er juist voor zorgen dat alles slechter aanvoelt, omdat apps opnieuw openen meer stroom en tijd kost dan ze geschorst laten.
Wat ik in plaats daarvan zou controleren:
- Batterijleeftijd en laadgedrag. Als de iPad heet wordt, snel leegloopt of vooral vertraagt tijdens het opladen, kan de batterij het verborgen probleem zijn.
- Spotlight-indexering. Na grote app-updates of veel wijzigingen in foto’s kunnen oudere iPads op de achtergrond blijven doorwerken. Laat hem een nacht aan de lader op Wi-Fi staan en kijk of het weer rustiger wordt.
- Overbelasting door Mail en agenda. Grote mailaccounts, gedeelde agenda’s en geabonneerde agenda’s kunnen oude hardware meer vertragen dan mensen verwachten.
- Vandaag-weergave en Siri-suggesties. Schakel zoeksuggesties en widgetpanelen die je nooit gebruikt uit. Ze voegen stilletjes extra belasting toe.
- De keuze van websites maakt uit. Sommige moderne sites zijn gewoon te zwaar voor oude Safari-engines. Lezermodus, mobiele versies of ouderwetse alternatieven kunnen meer helpen dan aanpassingen aan het apparaat.
Ik ben het eens met delen van wat @caminantenocturno en @viajantedoceu zeiden, vooral over het uitzoeken of de vertraging systeembreed is of alleen bij één app. @mikeappsreviewer heeft ook gelijk dat opslagdruk belangrijk is, maar ik denk dat mensen resets overschatten en onderschatten hoe meedogenloos de websites van vandaag zijn voor oude iPads.
Als opslag de bottleneck is, is Clever Cleaner redelijk.
Pluspunten:
- snelle manier om grote video’s, duplicaten en vergelijkbare foto’s te vinden
- eenvoudige opschoning zonder veel gezoek
- handig als de vrije ruimte onder de 10 procent zit
Minpunten:
- vooral nuttig voor rommel in foto’s en media, geen echte systeemreparatie
- je moet verwijderingen nog steeds zorgvuldig controleren
- lost verouderde hardware of een slechte batterijconditie niet op
Als niets hiervan helpt, is het eerlijke antwoord dat de browser en apps de chip mogelijk zijn ontgroeid, ook al blijft iOS hetzelfde.