Mijn exFAT-SD-kaart liet plotseling mijn foto’s en video’s niet meer zien nadat ik probeerde deze op mijn computer te openen. De kaart verschijnt nog steeds in Schijfbeheer, maar de bestanden ontbreken of zijn onleesbaar. Ik ben op zoek naar veilige opties of tools voor SD-kaartgegevensherstel die goed werken met exFAT zonder de schade te verergeren.
exFAT-herstel is mogelijk, dus ik zou de kaart niet meteen afschrijven alleen omdat Windows zegt dat deze geformatteerd moet worden of de SD-kaart beschadigd lijkt.
Het belangrijkste is om hem onmiddellijk niet meer te gebruiken. Formatteer hem niet, voer CHKDSK niet uit en probeer geen willekeurige reparatiestappen voordat je de bestanden hebt hersteld. Als het alleen om bestandssysteembeschadiging gaat, kunnen die oplossingen de situatie verergeren. Een snelle formattering wist meestal de informatie van het bestandssysteem meer dan de daadwerkelijke gegevens, dus de bestanden kunnen er nog steeds zijn totdat iets ze overschrijft.
Toen mij dit overkwam, had ik per ongeluk een heleboel cameravideo’s van een exFAT-SD-kaart verwijderd. Ik haalde de kaart meteen uit de camera en gebruikte een kaartlezer op mijn pc. Dat was waarschijnlijk de belangrijkste reden dat het herstel werkte, omdat de camera geen kans kreeg om nog iets anders naar de kaart te schrijven.
Ik gebruikte Disk Drill. De basiswerkwijze is vrij eenvoudig:
- Installeer Disk Drill op je computer, niet op de SD-kaart of USB-drive die je probeert te herstellen.
- Sluit de exFAT-kaart of het USB-apparaat aan.
- Selecteer het apparaat en kies Zoeken naar verloren gegevens.
- Gebruik in de meeste gevallen Universal Scan.
- Wacht tot de scan is voltooid en bekijk daarna een voorbeeld van wat er is gevonden.
- Sla herstelde bestanden op je computer of een andere schijf op. Herstel ze niet terug naar dezelfde kaart of USB-stick.
Op Windows kun je met Disk Drill tot 100 MB gratis herstellen, wat handig is om te controleren of je bestanden daadwerkelijk herstelbaar zijn voordat je ergens voor betaalt. Ik zou ook letten op de optie schijfimage. Als de kaart onstabiel werkt, de verbinding verbreekt, langzaam leest of vastloopt tijdens scans, maak dan eerst een image en scan die in plaats daarvan. Dat belast het oorspronkelijke apparaat minder.
Voor camerabeelden, vooral van DJI, GoPro, Canon, Sony en vergelijkbare apparaten, kun je ook Advanced Camera Recovery (ACR) proberen. Videobestanden van camera’s zijn vaak in fragmenten opgesplitst, dus een normale scan bouwt ze mogelijk niet correct opnieuw op. ACR is bedoeld voor dat soort herstel van gefragmenteerde video’s.
Als Disk Drill de bestanden niet vindt, zou ik daarna naar TestDisk kijken. Het is gratis en een stuk minder beginnersvriendelijk, maar het is erg goed wanneer het echte probleem een beschadigde partitie of een corrupt bestandssysteem is in plaats van een eenvoudige situatie met verwijderde bestanden.
De enige keer dat ik niet zou blijven rommelen met doe-het-zelftools, is wanneer het apparaat fysiek defect lijkt. Als het op meerdere computers niet verschijnt, constant de verbinding verbreekt, zichtbare schade heeft of ongewoon heet wordt, stop dan met het gebruiken. Op dat punt is een dataherstellaboratorium de veiligere route. Veel daarvan doen gratis evaluaties, maar het daadwerkelijke herstel kan variëren van een paar honderd dollar tot meer dan $1,000, afhankelijk van wat er defect is geraakt.
Dus ja, zelfs zonder back-up is het herstellen van bestanden van een exFAT-SD-kaart of USB-drive heel goed mogelijk. Schrijf er alleen niets nieuws naar weg en herstel de gegevens voordat je probeert het apparaat te repareren of opnieuw te formatteren.
Als Schijfbeheer de kaart met de juiste grootte weergeeft, zijn de kansen op herstel meestal veel beter dan wanneer er 0 bytes, Geen media, wordt weergegeven of de kaart steeds wordt losgekoppeld. Ik ben het ermee eens dat je CHKDSK niet moet uitvoeren, maar vóór het scannen zou ik een andere kaartlezer of USB-poort proberen, omdat een onbetrouwbare lezer een exFAT-kaart er slechter kan laten uitzien dan die is. Als de kaart nog steeds correct wordt weergegeven, maak dan eerst een image van de kaart als het hulpmiddel dat toestaat, en scan vervolgens de image met Disk Drill, R-Photo, DMDE, PhotoRec of wat je ook maar prettig vindt om te gebruiken. De vervelende valkuil bij foto’s en video’s is dat voorbeelden er prima uit kunnen zien terwijl sommige herstelde video’s beschadigd zijn, dus test een paar herstelde bestanden voordat je ervan uitgaat dat de hele reeks is gered. En probeer de kaart niet te repareren totdat de bestanden ergens anders naartoe zijn gekopieerd.
Ontbrekende bestanden betekenen niet automatisch dat de foto’s weg zijn. Bij exFAT kan het simpelweg betekenen dat de mapinformatie beschadigd is, waardoor Windows niet meer weet hoe de bestanden moeten worden weergegeven, ook al kan een groot deel van de daadwerkelijke foto-/videodata er nog steeds staan.
Ik zou wel een beetje voorzichtig zijn met de aanpak van gewoon scannen. Als de kaart instabiel is, is elke volledige scan weer een lange leesactie over de hele kaart. Daarom is eerst een image van de kaart maken meer dan alleen een mooie extra. Het geeft je een kopie om mee te werken, en als de SD-kaart later verder achteruitgaat, begin je niet weer vanaf nul.
Het andere dat mensen over het hoofd zien bij SD-kaarten is nep- of falende capaciteit. Als dit een goedkope grote kaart van Amazon/eBay/marktplaats was, of een kaart die altijd al een beetje verdacht leek, kunnen ontbrekende video’s ontstaan doordat de kaart loog over zijn grootte en eerdere data begon te overschrijven zodra hij voorbij de werkelijke capaciteit vol raakte. In dat geval kan herstel rommelig of onvolledig zijn, ongeacht welke software je gebruikt. Test hem nog niet met H2testw of F3, want die tests schrijven over de hele kaart en kunnen vernietigen wat je probeert te herstellen. Bewaar dat soort tests voor na het herstel, of op een gekloonde image als je weet wat je doet.
Voor de daadwerkelijke herstelpoging zou ik in deze volgorde te werk gaan:
- Verwijder de kaart en stop hem niet terug in de camera.
- Probeer een bewezen goede kaartlezer, bij voorkeur direct aangesloten op de computer.
- Als de kaart de juiste grootte toont, maak dan eerst een sector-voor-sector-image.
- Scan indien mogelijk de image, niet de kaart.
- Herstel naar een interne schijf of een andere externe schijf, nooit terug naar de SD-kaart.
- Open een voorbeeld van de herstelde bestanden voordat je feestviert.
Disk Drill is prima als eenvoudigere eerste stap, vooral als je previews wilt en niet met een meer technische interface wilt werken. De kanttekening is dat previews geen bewijs zijn dat elk bestand perfect zal zijn, vooral bij video. Een JPG is meestal eenvoudiger. Cameravideo kan gefragmenteerd zijn, en als de bestandssysteemrecords beschadigd zijn, kan normale file carving stukken vinden maar de hele clip niet goed opnieuw opbouwen. Er is hier een gerelateerde discussie over verwijderde video’s van een SD-kaart herstellen die het lezen waard is als het meeste van wat je kwijt bent beeldmateriaal is in plaats van foto’s.
Ik zou enigszins terughoudend zijn met te veel tools achter elkaar proberen op de originele kaart. Mensen doen dat omdat elke tool iets anders vindt, wat klopt, maar op een slechte SD-kaart kan dat uitlopen op urenlang herhaald lezen. Als je een image hebt, leef je uit met Disk Drill, R-Photo, DMDE, PhotoRec, wat dan ook. Als je alleen de originele kaart hebt en die doet onbetrouwbaar, wees dan selectiever.
En wees niet verbaasd als het herstelde resultaat er rommelig uitziet. In het beste geval krijg je de originele mappen en bestandsnamen terug. Vaker bij beschadigde exFAT krijg je bestanden gesorteerd op type met algemene namen. In het slechtste geval komen foto’s terug maar zijn sommige video’s corrupt of slechts gedeeltelijk afspeelbaar. Dat betekent niet dat het herstel volledig is mislukt, het betekent alleen dat de metadata van het bestandssysteem waarschijnlijk zo beschadigd was dat de tool moest gokken.
Als de kaart tijdens scans begint te verdwijnen, telkens verschillende groottes toont of de hele machine laat vastlopen, stop dan. Dat is het punt waarop doe-het-zelf minder draait om de softwarekeuze en meer om de vraag of de kaart fysiek lang genoeg gelezen kan worden om een kopie te maken.
Stop met het openen ervan in Verkenner.
Dat klinkt misschien onbeduidend, maar Verkenner kan daar blijven hangen terwijl het miniaturen probeert te genereren, metadata leest of de map steeds opnieuw ververst. Als de kaart al leesfouten geeft, is dat onnodige slijtage nog voordat je met herstel begint. Dat Schijfbeheer de kaart ziet, bewijst alleen dat de computer iets kan detecteren. Het bewijst niet dat het bestandssysteem leesbaar is of dat het NAND-geheugen gezond is.
Ik ben het eens met het advies om eerst een image te maken, maar ik zou daar strenger in zijn als video’s belangrijk zijn. Een normale herstelscan is prima wanneer de kaart stabiel is. Als de scan extreem traag wordt, vastloopt op bepaalde percentages, of de kaart wegvalt en opnieuw verbinding maakt, zou ik stoppen met het direct scannen van de kaart. Op dat moment wil je een kloon-/image-methode die slechte gebieden kan overslaan en later kan hervatten. Sommige betere herstelapps maken dit eenvoudig. Aan de meer technische kant zijn tools zoals ddrescue beter voor een defect apparaat omdat ze niet eindeloos op dezelfde slechte plek blijven malen.
Kleine kanttekening bij het SD-vergrendelingsschuifje: het lipje naar lock schuiven op een full-size SD-adapter kan helpen om onbedoelde schrijfacties te voorkomen, maar vertrouw er niet op alsof het een echte forensische schrijfblokkering is. Sommige kaartlezers respecteren het, sommige configuraties zijn vreemd, en microSD-kaarten hebben die bescherming op zichzelf eigenlijk niet. Behandel de kaart hoe dan ook als kwetsbaar.
Disk Drill is redelijk voor de gebruiksvriendelijke eerste stap, vooral als je previews wilt, maar ik zou het resultaat niet alleen op miniaturen beoordelen. Kopieer een paar herstelde bestanden naar je computer, open ze volledig en spoel bij video’s naar het begin, midden en einde. Een herstelde MP4 die twee seconden opent, kan nog steeds beschadigd zijn. Als bestandsnamen en mappen terugkomen, mooi. Als alles terugkomt als generieke JPG-/MP4-bestanden, kan dat nog steeds een goed resultaat zijn voor een exFAT-kaart met beschadigde maprecords.
En probeer het exFAT-volume niet te repareren na het herstel, tenzij je klaar bent met de data. Formatteren, CHKDSK, camerareparatieprompts en tests op nepcapaciteit zijn allemaal stappen voor achteraf. De saaie volgorde is het beste: maak de veiligste kopie die je kunt, herstel vanaf die kopie, controleer de bestanden en beslis daarna of de kaart afval is.