Mitt exFAT-SD-kort sluttet plutselig å vise bildene og videoene mine etter at jeg prøvde å få tilgang til det på datamaskinen min. Kortet vises fortsatt i Diskbehandling, men filene mangler eller kan ikke leses. Jeg ser etter trygge alternativer eller verktøy for datagjenoppretting fra SD-kort som fungerer godt med exFAT uten å gjøre skaden verre.
gjenoppretting av exFAT er mulig, så jeg ville ikke avskrevet kortet med en gang bare fordi Windows sier at det må formateres eller SD-kortet ser ødelagt ut.
Det viktige er å slutte å bruke det umiddelbart. Ikke formater det, ikke kjør CHKDSK, og ikke prøv tilfeldige reparasjonstrinn før du har gjenopprettet filene. Hvis det bare er filsystemkorrupsjon, kan slike tiltak gjøre ting verre. En rask formatering sletter vanligvis filsysteminformasjonen mer enn selve dataene, så filene kan fortsatt være der til noe overskriver dem.
Da dette skjedde med meg, hadde jeg slettet en haug med kameravideoer fra et exFAT SD-kort ved en feil. Jeg tok kortet ut av kameraet med en gang og brukte en kortleser på PC-en min. Det var sannsynligvis hovedgrunnen til at gjenopprettingen fungerte, fordi kameraet ikke fikk sjansen til å skrive noe mer til kortet.
Jeg brukte Disk Drill. Den grunnleggende arbeidsflyten er ganske enkel:
- Installer Disk Drill på datamaskinen din, ikke på SD-kortet eller USB-stasjonen du prøver å gjenopprette.
- Koble til exFAT-kortet eller USB-enheten.
- Velg enheten og velg Søk etter tapte data.
- Bruk Universal Scan i de fleste tilfeller.
- Vent til skanningen er ferdig, og forhåndsvis deretter det den finner.
- Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen din eller en annen stasjon. Ikke gjenopprett dem tilbake til det samme kortet eller den samme USB-pinnen.
På Windows lar Disk Drill deg gjenopprette opptil 100 MB gratis, noe som er nyttig for å sjekke om filene dine faktisk kan gjenopprettes før du betaler for noe. Jeg ville også fulgt med på alternativet for diskavbildning. Hvis kortet oppfører seg ustabilt, kobler fra, leser sakte eller fryser under skanninger, lag et avbildningsfil først og skann den i stedet. Det belaster den opprinnelige enheten mindre.
For kameraopptak, spesielt fra DJI, GoPro, Canon, Sony og lignende enheter, prøv også Advanced Camera Recovery (ACR). Videofiler fra kameraer er ofte delt opp i fragmenter, så en vanlig skanning kan hende ikke bygger dem opp riktig igjen. ACR er laget for denne typen gjenoppretting av fragmenterte videoer.
Hvis Disk Drill ikke finner filene, ville jeg sett på TestDisk som neste steg. Det er gratis og mye mindre nybegynnervennlig, men det er veldig bra når det egentlige problemet er en ødelagt partisjon eller et korrupt filsystem i stedet for en enkel situasjon med slettede filer.
Den ene gangen jeg ikke ville fortsatt å rote med gjør-det-selv-verktøy, er når enheten ser fysisk skadet ut. Hvis den ikke vises på flere datamaskiner, kobler fra hele tiden, har synlig skade eller blir uvanlig varm, slutt å bruke den. Da er et gjenopprettingslaboratorium det tryggere valget. Mange tilbyr gratis evalueringer, men selve gjenopprettingen kan koste fra noen hundre dollar til over 1 000 dollar, avhengig av hva som har feilet.
Så ja, selv uten en sikkerhetskopi er det fullt mulig å gjenopprette filer fra et exFAT SD-kort eller en USB-stasjon. Bare ikke skriv noe nytt til det, og gjenopprett dataene før du prøver å reparere eller omformatere enheten.
Hvis Diskbehandling viser kortet med riktig størrelse, er sjansene for gjenoppretting vanligvis mye bedre enn hvis det viser 0 byte, No Media eller fortsetter å koble fra. Jeg er enig i å ikke kjøre CHKDSK, men før skanning ville jeg prøvd en annen kortleser eller USB-port, fordi en ustabil leser kan få et exFAT-kort til å se verre ut enn det er. Hvis det fortsatt vises riktig, lag først et bilde av kortet hvis verktøyet tillater det, og skann deretter bildet med Disk Drill, R-Photo, DMDE, PhotoRec eller det du er komfortabel med å bruke. Den irriterende haken med bilder/videoer er at forhåndsvisninger kan se fine ut mens noen gjenopprettede videoer er ødelagte, så test noen få gjenopprettede filer før du antar at hele bunken er reddet. Og ikke reparer kortet før filene er kopiert et annet sted.
Manglende filer betyr ikke automatisk at bildene er borte. Med exFAT kan det bare bety at kataloginformasjonen er skadet, så Windows ikke lenger vet hvordan filene skal vises, selv om mye av de faktiske bilde-/videodataene fortsatt kan ligge der.
Jeg ville likevel vært litt forsiktig med tilnærmingen om å bare skanne den. Hvis kortet er ustabilt, er hver full skanning enda en lang lesing over hele kortet. Derfor er det mer enn bare en fin ekstra ting å lage et bilde av kortet først. Det gir deg en kopi å jobbe fra, og hvis SD-kortet blir verre senere, starter du ikke fra null.
Det andre folk overser med SD-kort er falsk eller sviktende kapasitet. Hvis dette var et billig stort kort fra Amazon/eBay/markedsplass, eller et som alltid virket litt mistenkelig, kan manglende videoer skje fordi kortet løy om størrelsen sin og begynte å overskrive tidligere data da det ble fylt forbi den faktiske kapasiteten. I så fall kan gjenoppretting bli rotete eller ufullstendig, uansett hvilken programvare du bruker. Ikke test det med H2testw eller F3 ennå, fordi disse testene skriver over kortet og kan ødelegge det du prøver å gjenopprette. Spar den typen test til etter gjenopprettingen, eller på et klonet bilde hvis du vet hva du gjør.
For det faktiske gjenopprettingsforsøket ville jeg gått frem i denne rekkefølgen:
- Fjern kortet og ikke sett det tilbake i kameraet.
- Prøv en leser du vet fungerer, helst koblet direkte til datamaskinen.
- Hvis kortet viser riktig størrelse, lag først et sektor-for-sektor-bilde.
- Skann bildet, ikke kortet, hvis mulig.
- Gjenopprett til en intern disk eller en annen ekstern disk, aldri tilbake til SD-kortet.
- Åpne et utvalg av de gjenopprettede filene før du feirer.
Disk Drill er greit som en enklere første runde, spesielt hvis du vil ha forhåndsvisninger og ikke vil håndtere et mer teknisk grensesnitt. Forbeholdet er at forhåndsvisninger ikke er bevis på at hver fil blir perfekt, spesielt med video. En JPG er vanligvis enklere. Kameravideo kan være fragmentert, og hvis filsystempostene er skadet, kan vanlig filutskjæring finne biter uten å bygge opp hele klippet riktig. Det finnes en relatert diskusjon her om gjenoppretting av slettede videoer fra et SD-kort som er verdt å lese hvis det meste av det du mistet er opptak heller enn bilder.
Jeg ville vært litt tilbakeholden med å prøve for mange verktøy etter hverandre på det originale kortet. Folk gjør det fordi hvert verktøy finner noe forskjellig, og det stemmer, men på et dårlig SD-kort kan det bli til timer med gjentatte lesinger. Hvis du har et bilde, prøv gjerne Disk Drill, R-Photo, DMDE, PhotoRec, hva som helst. Hvis du bare har originalkortet og det oppfører seg ustabilt, vær mer selektiv.
Og ikke bli overrasket hvis det gjenopprettede resultatet ser stygt ut. I beste fall får du de opprinnelige mappene og filnavnene. Vanligere med skadet exFAT er at du får filer sortert etter type med generiske navn. I verste fall kommer bildene tilbake, men noen videoer er korrupte eller bare delvis avspillbare. Det betyr ikke at gjenopprettingen mislyktes fullstendig, det betyr bare at filsystemmetadataene sannsynligvis var skadet nok til at verktøyet måtte gjette.
Hvis kortet begynner å forsvinne under skanninger, viser forskjellige størrelser hver gang, eller får hele maskinen til å fryse, stopp. Det er punktet der gjør det selv blir mindre et spørsmål om valg av programvare og mer om hvorvidt kortet fysisk kan leses lenge nok til å lage en kopi.
Slutt å åpne det i Filutforsker.
Det høres kanskje lite ut, men Filutforsker kan bli stående og prøve å generere miniatyrbilder, lese metadata eller oppdatere mappen om og om igjen. Hvis kortet allerede gir lesefeil, er det unødvendig slitasje før du i det hele tatt starter gjenopprettingen. At Diskbehandling ser kortet beviser bare at datamaskinen kan oppdage noe. Det beviser ikke at filsystemet er lesbart eller at NAND-minnet er friskt.
Jeg er enig i rådet om å lage et image først, men jeg ville vært enda strengere på det hvis videoene er viktige. En vanlig gjenopprettingsskanning er grei når kortet er stabilt. Hvis skanningen blir ekstremt treg, henger seg på visse prosenter, eller kortet kobler fra og til igjen, ville jeg sluttet å skanne kortet direkte. Da vil du ha en klone-/image-metode som kan hoppe over dårlige områder og fortsette senere. Noen bedre gjenopprettingsapper gjør dette enkelt. På den mer tekniske siden er verktøy som ddrescue bedre for en syk enhet fordi de ikke bare står og kverner for alltid på det samme dårlige området.
En liten merknad om SD-låsebryteren: å skyve bryteren til lock på en SD-adapter i full størrelse kan hjelpe med å forhindre utilsiktede skrivinger, men ikke stol på den som en ekte skriveblokkerer for etterforskning. Noen kortlesere respekterer den, noen oppsett er rare, og microSD-kort har egentlig ikke den beskyttelsen i seg selv. Behandle kortet som skjørt uansett.
Disk Drill er et rimelig valg for en brukervennlig første runde, spesielt hvis du vil ha forhåndsvisninger, men jeg ville ikke vurdert resultatet bare ut fra miniatyrbilder. Kopier noen gjenopprettede filer til datamaskinen din, åpne dem helt, og for videoer spol nær starten, midten og slutten. En gjenopprettet MP4-fil som åpnes i to sekunder kan fortsatt være skadet. Hvis filnavn og mapper kommer tilbake, flott. Hvis alt kommer tilbake som generiske JPG-/MP4-filer, kan det fortsatt være et godt resultat for et exFAT-kort med skadede katalogoppføringer.
Og ikke prøv å fikse exFAT-volumet etter gjenopprettingen med mindre du er ferdig med dataene. Formatering, CHKDSK, kamerareparasjonsmeldinger og tester for falsk kapasitet er alle jobber som hører til etterpå. Den kjedelige rekkefølgen er best: lag den sikreste kopien du kan, gjenopprett fra den kopien, bekreft filene, og avgjør deretter om kortet er søppel.