Mitt exFAT-SD-kort slutade plötsligt att visa mina foton och videor efter att jag försökte komma åt det på min dator. Kortet visas fortfarande i Diskhantering, men filerna saknas eller går inte att läsa. Jag letar efter säkra alternativ eller verktyg för dataåterställning från SD-kort som fungerar bra med exFAT utan att förvärra skadan.
återställning av exFAT är möjlig, så jag skulle inte avfärda kortet direkt bara för att Windows säger att det behöver formateras eller att SD-kortet ser skadat ut.
Det viktiga är att sluta använda det omedelbart. Formatera det inte, kör inte CHKDSK och prova inte slumpmässiga reparationssteg innan du har återställt filerna. Om det bara är filsystemskador kan sådana åtgärder göra saken värre. En snabbformatering raderar vanligtvis filsystemsinformationen mer än själva datan, så filerna kan fortfarande finnas kvar tills något skriver över dem.
När detta hände mig hade jag av misstag raderat en massa kameravideor från ett exFAT SD-kort. Jag tog genast ut kortet ur kameran och använde en kortläsare på min dator. Det var förmodligen huvudorsaken till att återställningen lyckades, eftersom kameran inte hann skriva något annat till kortet.
Jag använde Disk Drill. Det grundläggande arbetsflödet är ganska enkelt:
- Installera Disk Drill på din dator, inte på SD-kortet eller USB-enheten som du försöker återställa.
- Anslut exFAT-kortet eller USB-enheten.
- Välj enheten och välj Sök efter förlorad data.
- Använd Universal Scan i de flesta fall.
- Vänta tills skanningen är klar och förhandsgranska sedan vad den hittar.
- Spara återställda filer på din dator eller en annan enhet. Återställ dem inte tillbaka till samma kort eller USB-minne.
På Windows låter Disk Drill dig återställa upp till 100 MB gratis, vilket är användbart för att kontrollera om dina filer faktiskt går att återställa innan du betalar för något. Jag skulle också uppmärksamma alternativet diskavbildning. Om kortet beter sig instabilt, kopplar från, läser långsamt eller fryser under skanningar, skapa först en avbild och skanna den i stället. Det belastar originalenheten mindre.
För kameramaterial, särskilt från DJI, GoPro, Canon, Sony och liknande enheter, prova även Advanced Camera Recovery (ACR). Videofiler från kameror är ofta uppdelade i fragment, så en vanlig skanning kanske inte bygger upp dem korrekt. ACR är avsett för den typen av återställning av fragmenterade videor.
Om Disk Drill inte hittar filerna skulle jag titta på TestDisk härnäst. Det är gratis och mycket mindre nybörjarvänligt, men det är väldigt bra när det verkliga problemet är en skadad partition eller ett korrupt filsystem i stället för en enkel situation med raderade filer.
Den enda gången jag inte skulle fortsätta experimentera med gör det själv-verktyg är när enheten verkar fysiskt skadad. Om den inte dyker upp på flera datorer, kopplar från hela tiden, har synliga skador eller blir ovanligt varm, sluta använda den. Då är ett återställningslaboratorium den säkrare vägen. Många gör gratis utvärderingar, men faktisk återställning kan kosta från några hundra dollar till över 1 000 dollar beroende på vad som har gått sönder.
Så ja, även utan en säkerhetskopia är det fullt möjligt att återställa filer från ett exFAT SD-kort eller en USB-enhet. Skriv bara inte något nytt till det och återställ datan innan du försöker reparera eller formatera om enheten.
Om Diskhantering visar kortet med korrekt storlek är chanserna för återställning vanligtvis mycket bättre än om det visar 0 byte, No Media eller fortsätter att kopplas från. Jag håller med om att inte köra CHKDSK, men innan skanning skulle jag prova en annan kortläsare eller USB-port, eftersom en opålitlig läsare kan få ett exFAT-kort att se värre ut än det är. Om det fortfarande visas korrekt, skapa först en avbild av kortet om verktyget tillåter det, och skanna sedan avbilden med Disk Drill, R-Photo, DMDE, PhotoRec eller vad du än är bekväm med att använda. Det irriterande med foton och videor är att förhandsvisningar kan se bra ut medan vissa återställda videor är trasiga, så testa några återställda filer innan du antar att hela uppsättningen är räddad. Och reparera inte kortet förrän filerna har kopierats någon annanstans.
Saknade filer betyder inte automatiskt att bilderna är borta. Med exFAT kan det bara betyda att kataloginformationen är skadad, så Windows inte längre vet hur filerna ska listas trots att mycket av själva foto-/videodatan fortfarande kan finnas kvar där.
Jag skulle dock vara lite försiktig med metoden att bara skanna den. Om kortet är instabilt är varje fullständig skanning ytterligare en lång läsning över hela kortet. Därför är det mer än bara en trevlig extra åtgärd att först skapa en avbild av kortet. Det ger dig en kopia att arbeta från, och om SD-kortet blir sämre senare börjar du inte från noll.
En annan sak som folk ofta förbiser med SD-kort är falsk eller sviktande kapacitet. Om detta var ett billigt stort kort från Amazon/eBay/marknadsplats, eller ett som alltid verkade lite misstänkt, kan saknade videor bero på att kortet ljög om sin storlek och började skriva över tidigare data när det fylldes över den verkliga kapaciteten. I så fall kan återställning bli rörig eller ofullständig, oavsett vilken programvara du använder. Testa det inte med H2testw eller F3 ännu, eftersom de testerna skriver över kortet och kan förstöra det du försöker återställa. Spara den typen av test till efter återställningen, eller på en klonad avbild om du vet vad du gör.
För själva återställningsförsöket skulle jag göra i den här ordningen:
- Ta ut kortet och sätt inte tillbaka det i kameran.
- Prova en fungerande kortläsare, helst direkt ansluten till datorn.
- Om kortet visar korrekt storlek, skapa först en sektor-för-sektor-avbild.
- Skanna avbilden, inte kortet, om möjligt.
- Återställ till en intern enhet eller en annan extern enhet, aldrig tillbaka till SD-kortet.
- Öppna ett urval av de återställda filerna innan du firar.
Disk Drill fungerar bra som ett enklare första försök, särskilt om du vill ha förhandsvisningar och inte vill hantera ett mer tekniskt gränssnitt. Förbehållet är att förhandsvisningar inte bevisar att varje fil blir perfekt, särskilt när det gäller video. En JPG är vanligtvis enklare. Kameravideo kan vara fragmenterad, och om filsystemets poster är skadade kan vanlig filsignatursökning hitta delar men inte återskapa hela klippet korrekt. Det finns en relaterad diskussion här om att återställa raderade videor från ett SD-kort som är värd att läsa om det mesta du förlorade är filmklipp snarare än foton.
Jag skulle vara lite försiktig med att prova för många verktyg efter varandra på originalkortet. Folk gör det eftersom varje verktyg hittar något olika, vilket stämmer, men på ett dåligt SD-kort kan det bli timmar av upprepade läsningar. Om du har en avbild, testa gärna fritt med Disk Drill, R-Photo, DMDE, PhotoRec, vad som helst. Om du bara har originalkortet och det beter sig opålitligt, var mer selektiv.
Och bli inte förvånad om det återställda resultatet ser fult ut. I bästa fall får du tillbaka originalmapparna och filnamnen. Vanligare med skadad exFAT är att du får filer sorterade efter typ med generiska namn. I värsta fall kommer bilder tillbaka men vissa videor är skadade eller bara delvis spelbara. Det betyder inte att återställningen misslyckades helt, det betyder bara att filsystemets metadata sannolikt var så skadad att verktyget fick gissa.
Om kortet börjar försvinna under skanningar, visar olika storlekar varje gång eller fryser hela datorn, sluta. Det är punkten där gör det själv blir mindre en fråga om val av programvara och mer en fråga om huruvida kortet rent fysiskt kan läsas tillräckligt länge för att skapa en kopia.
Sluta öppna det i Utforskaren.
Det låter kanske obetydligt, men Utforskaren kan stå där och försöka generera miniatyrer, läsa metadata eller uppdatera mappen om och om igen. Om kortet redan ger läsfel är det onödigt slitage innan du ens börjar återställningen. Att Diskhantering ser kortet bevisar bara att datorn kan upptäcka något. Det bevisar inte att filsystemet är läsbart eller att NAND-minnet är friskt.
Jag håller med om rådet att först skapa en avbild, men jag skulle vara strängare med det om videor är viktiga. En vanlig återställningsskanning är okej när kortet är stabilt. Om skanningen blir extremt långsam, hänger sig vid vissa procentsatser eller om kortet kopplas bort och återansluts, skulle jag sluta skanna kortet direkt. Då vill du ha en klonings- eller avbildningsmetod som kan hoppa över dåliga områden och återuppta senare. Vissa bättre återställningsappar gör detta enkelt. På den mer tekniska sidan är verktyg som ddrescue bättre för en sjuk enhet eftersom de inte bara maler på för evigt på samma dåliga ställe.
Liten invändning om SD-låsknappen: att skjuta fliken till låst på en SD-adapter i fullstorlek kan hjälpa till att förhindra oavsiktliga skrivningar, men lita inte på den som på en riktig forensisk skrivblockerare. Vissa kortläsare respekterar den, vissa uppsättningar är märkliga, och microSD-kort har egentligen inte det skyddet i sig själva. Behandla kortet som ömtåligt ändå.
Disk Drill är ett rimligt användarvänligt första steg, särskilt om du vill ha förhandsvisningar, men jag skulle inte bedöma resultatet enbart efter miniatyrbilder. Kopiera några återställda filer till datorn, öppna dem helt, och för videor, hoppa till början, mitten och slutet. En återställd MP4 som öppnas i två sekunder kan fortfarande vara skadad. Om filnamn och mappar kommer tillbaka, toppen. Om allt kommer tillbaka som generiska JPG- och MP4-filer kan det fortfarande vara ett bra resultat för ett exFAT-kort med skadade katalogposter.
Och försök inte fixa exFAT-volymen efter återställningen om du inte är klar med datan. Formatering, CHKDSK, kamerans reparationsuppmaningar och tester för falsk kapacitet hör till efterarbetet. Den tråkiga ordningen är bäst: gör den säkraste kopian du kan, återställ från den kopian, verifiera filerna och avgör sedan om kortet är skrot.