Jeg slettet ved et uhell viktige videoer og bilder fra GoPro-SD-kortet mitt, og jeg prøver å finne ut den beste måten å gjenopprette dem på før de er borte for godt. Jeg trenger virkelig hjelp til å finne trygge trinn eller programvare for GoPro-gjenoppretting som fungerer, fordi disse filene er viktige, og jeg har ikke brukt kortet mye siden det skjedde.
Jeg har måttet gjenopprette manglende GoPro-klipp mer enn én gang, og ja, dette er en av de mer rotete gjenopprettingsjobbene. Noen ganger ligger opptakene fortsatt på kortet. Noen ganger ser det ut til å kunne gjenopprettes, men så åpnes filen og faller fra hverandre halvveis. Den delen suger. Å gjenopprette video fra actionkamera er noe helt annet enn å hente tilbake en slettet JPG- eller Word-fil.
Gjør dette før noe annet
Slutt å bruke SD-kortet.
Ingen nye opptak. Ingen formatering. Ingen reparasjonsverktøy. Ikke la kameraet fortsette å skrive til det.
Når et GoPro-klipp blir slettet, blir filoppføringen ofte fjernet først, mens de rå videodataene blir liggende på kortet til noe nytt havner oppå dem. Jeg lærte dette på den harde måten etter å ha filmet over et kort jeg trodde var tomt. Hvis du fortsetter å bruke det, synker sjansene dine raskt.
Noen ting er verdt å sjekke før du begynner å skanne:
- GoPro cloud-papirkurven eller Nylig slettet, hvis du betaler for abonnementet
- Enhver kopi du tidligere har lagt over til den bærbare datamaskinen eller en ekstern disk
- LRV-filer på kortet, siden disse forhåndsvisningsklippene noen ganger er det eneste som er igjen
- Om kameraet ber om å reparere filen når du setter kortet inn igjen
Hvis ingen av disse fungerer, så ja, gå videre til gjenopprettingsprogramvare.
Hvorfor GoPro-opptak er vanskeligere enn folk forventer
Mange behandler videogjenoppretting som bildegjenoppretting. Det gjorde jeg også i starten. Det er ikke det samme.
Nyere kameraer skriver sjelden én ryddig MP4 i én sammenhengende sekvens. En GoPro skriver ofte hovedvideoen, lyden, forhåndsvisningsfiler i lav oppløsning, GPS-informasjon, miniatyrbilder og andre metadata omtrent samtidig. På kortet ender deler av ett klipp opp spredt overalt. Ikke alltid i riktig rekkefølge heller.
Så skanner en gjenopprettingsapp kortet, finner biter av en MP4, setter sammen det den tror hører til, og du ender opp med et filnavn og et ikon. Så trykker du på avspilling, og den fryser, har ingen varighet eller kutter ut etter 12 sekunder. Jeg har sett alle tre.
Dette dukker ofte opp med:
- GoPro Hero-modeller
- DJI-droner
- Insta360-kameraer
- Nye Sony-, Canon-, Nikon- og Panasonic-kameraer
- Dashbordkameraer
For denne typen jobb er ikke skanningen alene hele historien. Logikken for gjenoppbygging betyr enormt mye.
Det jeg ville prøvd først
Jeg ville startet med Disk Drill.
Grunnen er enkel. Modusen Advanced Camera Recovery er rettet mot fragmentert video fra enheter som GoPro-kameraer, droner og dashbordkameraer. I stedet for å anta at det slettede klippet ditt ble lagret som én ren blokk, ser den etter spredte videofragmenter og prøver å bygge dem opp igjen til noe som kan spilles av. For moderne kameraopptak gir den tilnærmingen mer mening enn den gamle filutskjæringsrutinen.
Trinnene er ganske enkle:
- Koble SD-kortet til datamaskinen med en kortleser
- Åpne Disk Drill
- Velg minnekortet
- Velg Advanced Camera Recovery
- Kjør skanningen
- Forhåndsvis det den finner
- Lagre gjenopprettede filer et annet sted, aldri tilbake på det samme kortet
Forhåndsvisningsdelen er viktig. Jeg liker å se om et klipp åpnes før jeg kaster bort tid på å eksportere en haug med ubrukelige filer. Disk Drill oppfordrer deg også til å lage et byte-for-byte-avbildning av kortet først, noe som samsvarer med det datagjenopprettingsverksteder pleier å gjøre når et kort virker ustabilt eller begynner å gi lesefeil. Jeg gjorde dette en gang på et kort med tilfeldige tregheter, og det reddet meg fra å belaste det originale mediet unødvendig.
Hvis du vil ha andre alternativer
PhotoRec er den gratisvarianten jeg ville hatt tilgjengelig.
Den finner frem et stort utvalg filtyper og koster ingenting, noe som er fint. Haken er brukervennligheten. Ingen avansert kameraspesifikk gjenoppbyggingsprosess. Ingen ordentlig forhåndsvisningsflyt. Ingen hjelp til å sortere rotet etterpå. Du ender ofte opp med å stirre på et fjell av gjenopprettede filer med generiske navn og prøve å finne ut hvilken som er sykkelturen din og hvilken som er et ødelagt fragment. Det fungerer, men det er røft.
UFS Explorer er i den andre enden.
Det er et seriøst verktøy. Mer teknisk. Mer kontroll. I vanskelige tilfeller gjør det noen ganger en bedre jobb enn den gjennomsnittlige forbrukerappen. Men det er ikke det første jeg ville gitt til noen som vil ha tilbake GoPro-klippene sine i kveld. Arbeidsflyten er tyngre, og den setter fortsatt ikke den typen kamerafokusert gjenopprettingsløp i sentrum som gjør Disk Drill enklere for fragmenterte opptak fra actionkamera.
Hvis jeg hadde hatt med slettet opptak fra et GoPro, en DJI-drone eller noe lignende å gjøre, ville jeg gått i denne rekkefølgen. Disk Drill først. PhotoRec hvis jeg trengte en gratis reserve. UFS Explorer hvis saken så styggere ut og jeg ville ha mer kontroll.
Flytt først innholdet fra kortet til en bildefil og jobb fra kopien. Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer der, fordi med microSD-kort kan én dårlig lesesesjon fort gjøre ting verre. Bruk USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd hvis du kan det.
Sjekk deretter det grunnleggende som de fleste hopper over:
- DCIM- og MISC-mapper for skjulte filer.
- CHK-filer fra Windows-feilretting.
- GoPro Quik-importbuffer på telefonen eller PC-en.
- exFAT-skade i katalogen. Hvis kortet oppførte seg rart etter at batteriet ble tatt ut, kan filene fortsatt finnes, men indeksen er ødelagt.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting av GoPro SD-kort, hovedsakelig fordi forhåndsvisning sparer tid og det også håndterer bildegjenoppretting godt. Hvis klippene dine ble delt opp i kapittelfiler, se etter samsvarende tidsstempler og størrelser. Gjenopprett alle delene, og test deretter i VLC.
Hvis MP4-filer kommer tilbake ødelagte, prøv untrunc eller recover_mp4 med et friskt eksempelklipp fra samme GoPro-modus, samme oppløsning, samme fps. Dette trinnet løser mange tilfeller av «fil funnet, men kan ikke spilles av».
For bilder, sorter etter filsignatur og dato. For video, forvent delvis gjenoppretting hvis kortet har fått nye skrivinger. Hvis opptakene betyr veldig mye, stopp gjør-det-selv etter å ha laget en bildefil av kortet. Det er punktet der et laboratorium har best sjanse.
Denne korte guiden er også grei hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang av hvordan du gjenoppretter slettede GoPro- og SD-kortvideoer:
se dette raske tipset for gjenoppretting av GoPro SD-kortvideo
Det viktigste er at du ikke lagrer gjenopprettede filer tilbake på det samme kortet. Det er slik folk ødelegger de siste rene sektorene.
En ting jeg vil legge til som @mikeappsreviewer og @codecrafter bare var inne på indirekte: sjekk om filene faktisk ble slettet, eller bare ble avindeksert av kortet etter en uryddig avslutning. På exFAT-kort har jeg sett at GoPro-klipp forsvinner fra kameraet, men fortsatt dukker opp hvis du monterer kortet på en datamaskin og kjører en filsystembevisst skanning i stedet for bare en rå dybdeskanning.
Derfor pleier jeg vanligvis å gjøre to runder, ikke én:
- filsystemskanning for opprinnelige navn/mappestruktur
- signaturskanning for det som måtte være igjen
Disk Drill er ganske bra for dette fordi det kan gjøre begge deler uten å gjøre prosessen superirriterende, og for GoPro-gjenoppretting betyr det mer enn folk tror. Hvis du får tilbake de opprinnelige MP4-navnene dine, er det mye enklere å sortere de riktige klippene enn å grave gjennom 800 generiske gjenopprettede filer.
Liten uenighet med ideen om å sette kortet tilbake i kameraet og se om det tilbyr reparasjon: Det ville jeg ikke gjort. Kameraer er ikke gjenopprettingsverktøy. De fikser noen ganger ting ved å skrive nye metadata, noe som er akkurat det du ikke vil ha akkurat nå.
Dessuten, hvis kortet er fra en nyere Hero-modell og de tapte videoene dine var lange, sjekk etter oppdelte filer som GX01xxxx, GX02xxxx osv. Folk gjenoppretter ett segment og tror resten er borte, mens det egentlig er delt opp i flere filer.
Hvis ingenting dukker opp på en ryddig måte, kan du også se gjennom denne diskusjonen om gjenoppretting av GoPro-opptak og tips for gjenoppretting av SD-kort. Det er noen virkelige tilfeller der som er mer nyttige enn generiske råd om å bare skanne det.
En ekstra vinkel som egentlig ingen virkelig har hamret inn: sjekk kortets helse før du stoler på noe gjenopprettingsresultat. Et sviktende microSD-kort kan gjenopprette filer som ser fine ut i listen, men blir korrupte under kopiering. På Windows hjelper CrystalDiskInfo ikke mye for SD-kort, så jeg pleier å se etter trege lesinger, kopieringsfeil eller at kortet kobler seg fra. Hvis det skjer, slutt å skanne på nytt om og om igjen.
Jeg er litt uenig i å prøve for mange verktøy rett etter hverandre på det originale kortet, selv i skrivebeskyttet modus. Med ustabile kort er gjentatte gjennomganger ikke gratis.
Min rekkefølge ville vært:
- Skrivebeskyttet adapter hvis du har et
- Lag ett image hvis kortet er stabilt
- Gjenopprett fra imaget
- Verifiser gjenopprettede MP4-filer med MediaInfo, ikke bare VLC
Hvorfor MediaInfo? Det forteller deg om container-headerne er intakte, om varigheten er reell, om kodekinformasjon finnes, og om filen bare er en tom stub.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et rimelig kompromiss.
Fordeler:
- enkel forhåndsvisning
- bra for blandet bilde-/videogjenoppretting
- kan gjenopprette fra et image
- enklere enn tyngre rettsmedisinske verktøy
Ulemper:
- betalt hvis du trenger full gjenoppretting
- kan fortsatt returnere fragmenterte MP4-filer som må repareres
- ikke det mest dyptgående alternativet for avansert filsystemarbeid
Der ville jeg supplert @codecrafter, @waldgeist og @mikeappsreviewer: etter gjenoppretting, valider hvert viktig klipp umiddelbart og dupliser det til to disker. En gjenopprettet fil er ikke egentlig gjenopprettet før den faktisk spiller av fra start til slutt.