Gendannelse af GoPro efter utilsigtet sletning, nogle råd?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige videoer og billeder fra mit GoPro SD-kort, og jeg prøver at finde den bedste måde at gendanne dem på, før de er væk for altid. Jeg har virkelig brug for hjælp til at finde sikre trin eller software til GoPro-gendannelse, der virker, fordi disse filer er vigtige, og jeg har ikke brugt kortet ret meget siden det skete.

Jeg har været nødt til at gendanne manglende GoPro-klip mere end én gang, og ja, dette er et af de mere rodede gendannelsesjobs. Nogle gange ligger optagelserne stadig på kortet. Nogle gange ser det ud til at kunne gendannes, men så åbner filen og falder fra hinanden halvvejs igennem. Den del er træls. Gendannelse af actionkamera-video er en helt anden størrelse end at hente en slettet JPG- eller Word-fil tilbage.

Gør dette før noget som helst andet

Stop med at bruge SD-kortet.

Ingen nye optagelser. Ingen formatering. Ingen reparationsværktøjer. Lad ikke kameraet fortsætte med at skrive til det.

Når et GoPro-klip bliver slettet, fjernes filposten ofte først, mens de rå videodata bliver på kortet, indtil noget nyt bliver skrevet ovenpå. Det lærte jeg på den hårde måde efter at have optaget oven på et kort, jeg troede var tomt. Hvis du bliver ved med at bruge det, falder dine chancer hurtigt.

Der er et par ting, der er værd at tjekke, før du begynder at scanne:

1. GoPro cloud-papirkurv eller Senest slettet, hvis du betaler for abonnementet
  2. Enhver kopi, du tidligere har overført til din bærbare computer eller eksterne harddisk
  3. LRV-filer på kortet, da de forhåndsvisningsklip nogle gange er det eneste, der er tilbage
  4. Om kameraet beder om at reparere filen, når du sætter kortet i igen

Hvis ingen af de muligheder virker, så ja, gå videre til gendannelsessoftware.

Hvorfor GoPro-optagelser er sværere, end folk forventer

Mange behandler videogendannelse som fotogendannelse. Det gjorde jeg også i starten. Det er ikke det samme.

Nyere kameraer skriver sjældent én pæn MP4-fil i ét rent stræk. Et GoPro skriver ofte hovedvideoen, lyd, previewfiler i lav opløsning, GPS-info, miniaturebilleder og andre metadata omtrent samtidig. På kortet ender dele af ét klip med at være spredt over det hele. Heller ikke altid i rækkefølge.

Så scanner en gendannelsesapp kortet, finder bidder af en MP4-fil, sætter sammen det, den tror hører til, og du ender med et filnavn og et ikon. Så trykker du på afspil, og den fryser, har ingen varighed eller stopper efter 12 sekunder. Jeg har set alle tre.

Dette sker ofte med:

1. GoPro Hero-modeller
  2. DJI-droner
  3. Insta360-kameraer
  4. Nye Sony-, Canon-, Nikon- og Panasonic-kameraer
  5. Dashcams

Til den slags opgaver er scanningen alene ikke hele historien. Genopbygningslogikken betyder utrolig meget.

Det ville jeg prøve først

Jeg ville starte med Disk Drill.

Grunden er enkel. Dets tilstand Avanceret kameragendannelse er rettet mod fragmenteret video fra enheder som GoPro-kameraer, droner og dashcams. I stedet for at antage, at dit slettede klip var gemt som én ren blok, leder det efter spredte videofragmenter og forsøger at genskabe dem til noget, der kan afspilles. Til moderne kameraoptagelser giver den tilgang mere mening end den gamle filudskæringsrutine.

Trinene er ret enkle:

1. Tilslut SD-kortet til din computer med en kortlæser
  2. Åbn Disk Drill
  3. Vælg hukommelseskortet
  4. Vælg Avanceret kameragendannelse
  5. Kør scanningen
  6. Forhåndsvis det, den finder
  7. Gem gendannede filer et andet sted, aldrig tilbage på det samme kort

Forhåndsvisningsdelen er vigtig. Jeg kan godt lide at se, om et klip kan åbnes, før jeg spilder tid på at eksportere en bunke værdiløse filer. Disk Drill opfordrer dig også til først at lave et byte-for-byte-billede af kortet, hvilket stemmer overens med det, datagendannelsesværksteder typisk gør, når et kort virker ustabilt eller begynder at give læsefejl. Jeg gjorde dette en gang på et kort med tilfældige langsomheder, og det reddede mig fra at belaste det originale medie.

Hvis du vil have andre muligheder

PhotoRec er den gratis løsning, jeg ville have liggende.

Det finder et stort udvalg af filtyper og koster ingenting, hvilket er rart. Ulempen er brugervenligheden. Ingen smart kameraspecifik gendannelsesproces. Intet ordentligt forhåndsvisningsforløb. Ingen hjælp til at sortere rodet bagefter. Man ender ofte med at stirre på et bjerg af gendannede filer med generiske navne og prøve at finde ud af, hvilken der er din cykeltur, og hvilken der er et ødelagt fragment. Det virker, men det er bøvlet.

UFS Explorer er i den anden ende.

Det er et seriøst værktøj. Mere teknisk. Mere kontrol. I svære tilfælde klarer det sig nogle gange bedre end den gennemsnitlige forbrugerapp. Men det er ikke det første, jeg ville give til nogen, der vil have deres GoPro-klip tilbage i aften. Arbejdsgangen er tungere, og det fokuserer stadig ikke på den type kameracentrerede gendannelsesforløb, der gør Disk Drill nemmere til fragmenterede optagelser fra actionkameraer.

Hvis jeg havde med slettede optagelser fra et GoPro, en DJI-drone eller noget lignende at gøre, ville jeg gå frem i denne rækkefølge. Disk Drill først. PhotoRec hvis jeg havde brug for en gratis reserveplan. UFS Explorer hvis sagen så værre ud, og jeg ville have mere kontrol.

Flyt først kortet til en billedfil ved at klone det, og arbejd ud fra kopien. Her er jeg lidt uenig med @mikeappsreviewer, fordi én dårlig læsesession med microSD-kort hurtigt kan gøre tingene værre. Brug USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd, hvis du kender det.

Tjek derefter det grundlæggende, som de fleste springer over:

1. DCIM- og MISC-mapper for skjulte filer.
  2. CHK-filer fra Windows-fejlreparation.
  3. GoPro Quik-importcache på din telefon eller pc.
  4. exFAT-skader på mappestrukturen. Hvis kortet begyndte at opføre sig mærkeligt efter at batteriet blev taget ud, findes filerne måske stadig, men indekset er ødelagt.

Af software er Disk Drill et solidt valg til gendannelse af GoPro SD-kort, mest fordi forhåndsvisning sparer tid, og det også håndterer fotogendannelse godt. Hvis dine klip blev opdelt i kapitel-filer, så kig efter matchende tidsstempler og størrelser. Gendan alle dele, og test dem derefter i VLC.

Hvis MP4-filer kommer tilbage ødelagte, så prøv untrunc eller recover_mp4 med et sundt eksempelklip fra samme GoPro-tilstand, samme opløsning, samme fps. Dette trin løser mange tilfælde af “fil fundet, men kan ikke afspilles”.

For billeder skal du sortere efter filsignatur og dato. For video kan du forvente delvis gendannelse, hvis kortet har fået nye skrivninger. Hvis optagelserne betyder rigtig meget, så stop gør-det-selv efter at have lavet et billede af kortet. Det er punktet, hvor et laboratorium har den bedste chance.

Denne korte guide er også fin, hvis du vil have en hurtig visuel gennemgang af gendannelse af slettede GoPro- og SD-kort-videoer:
se dette hurtige tip til gendannelse af GoPro SD-kort-videoer

Det vigtigste er, at du ikke gemmer gendannede filer tilbage på det samme kort. Det er sådan, folk ødelægger de sidste rene sektorer.

En ting, jeg vil tilføje, som @mikeappsreviewer og @codecrafter kun berørte indirekte: tjek, om filerne faktisk blev slettet, eller bare blev afindekseret af kortet efter en beskidt nedlukning. På exFAT-kort har jeg set GoPro-klip forsvinde fra kameraet, men stadig dukke op, hvis du monterer kortet på en computer og kører en filsystembevidst scanning i stedet for kun en rå dyb scanning.

Derfor laver jeg normalt to gennemløb, ikke ét:

1. filsystemscanning for originale navne/mappestruktur
  2. signaturscanning for det, der er tilbage

Disk Drill er ret god til dette, fordi det kan klare begge dele uden at gøre processen super irriterende, og ved GoPro-gendannelse betyder det mere, end folk tror. Hvis du får dine oprindelige MP4-navne tilbage, er det meget lettere at sortere de rigtige klip end at grave sig gennem 800 generiske gendannede filer.

Lille uenighed med idéen om at sætte kortet tilbage i kameraet og se, om det tilbyder reparation: Det ville jeg ikke gøre. Kameraer er ikke gendannelsesværktøjer. De fikser nogle gange ting ved at skrive nye metadata, hvilket er præcis det, du ikke ønsker lige nu.

Hvis kortet også er fra en nyere Hero-model, og dine mistede videoer var lange, så tjek for opdelte filer som GX01xxxx, GX02xxxx osv. Folk gendanner ét segment og tror, resten er væk, selv om det faktisk er opdelt på flere filer.

Hvis der ikke dukker noget rent op, så kig også i denne diskussion om gendannelse af GoPro-optagelser og tips til gendannelse af SD-kort. Der er et par virkelige eksempler dér, som er mere nyttige end generiske råd om bare at scanne det.

En ekstra vinkel, som næsten ingen virkelig har hamret på: tjek kortets tilstand, før du stoler på noget gendannelsesresultat. Et microSD-kort, der er ved at fejle, kan gendanne filer, som ser fine ud på listen, men bliver korrupte under kopiering. På Windows hjælper CrystalDiskInfo ikke meget med SD-kort, så jeg holder normalt øje med langsomme læsninger, kopieringsfejl eller at kortet forsvinder offline. Hvis det sker, så stop med at genscanne igen og igen.

Jeg er en smule uenig i at prøve for mange værktøjer lige efter hinanden på det originale kort, selv i skrivebeskyttet tilstand. Med ustabile kort er gentagne gennemløb ikke gratis.

Min rækkefølge ville være:

1. Skrivebeskyttet adapter, hvis du har en
  2. Lav ét image, hvis kortet er stabilt
  3. Gendan fra imaget
  4. Verificer gendannede MP4-filer med MediaInfo, ikke kun VLC

Hvorfor MediaInfo? Det fortæller dig, om container-headere er intakte, om varigheden er reel, om codec-oplysninger findes, og om filen bare er en stump.

Når det gælder software, er Disk Drill et rimeligt kompromis.

Fordele:

• nem forhåndsvisning
  • god til blandet gendannelse af foto og video
  • kan gendanne fra et image
  • enklere end tungere retsmedicinske værktøjer

Ulemper:

• kræver betaling, hvis du har brug for fuld gendannelse
  • kan stadig returnere fragmenterede MP4-filer, som skal repareres
  • ikke den dybeste løsning til avanceret arbejde med filsystemer

Det er her, jeg ville supplere @codecrafter, @waldgeist og @mikeappsreviewer: efter gendannelse skal du straks validere hvert vigtigt klip og duplikere det til to drev. En gendannet fil er ikke rigtig gendannet, før den faktisk kan afspilles fra ende til anden.