Er HFS-datagjenoppretting mulig uten en Time Machine-sikkerhetskopi?

Min Macs HFS-stasjon sluttet å montere etter et krasj, og jeg innså at jeg ikke har en Time Machine-sikkerhetskopi. Jeg prøver å gjenopprette viktige filer uten å overskrive noe. Hva er de tryggeste alternativene eller verktøyene for HFS-datagjenoppretting å prøve først?

Første ting: slutt å bruke den HFS-disken foreløpig. Ikke kopier noe til den, ikke prøv å fikse den i Diskverktøy, og ikke gjenopprett filer tilbake til den. Slettede filer på HFS/HFS+ blir ofte liggende til nye data overskriver dem, så jo mindre du rører disken, desto bedre er sjansene dine.

Før du hopper til gjenopprettingsprogramvare, gjør en rask fornuftssjekk:

1. Se om disken fortsatt vises i Diskverktøy.
  2. For en ekstern disk, prøv en annen USB-port eller kabel.
  3. Hvis kabinettet ditt viser SMART-status, sjekk den. En disk med mange dårlige sektorer er et annet problem enn en enkel sletting.
  4. Hvis den fortsetter å koble fra, leser smertefullt sakte eller oppfører seg ustabilt, lag et diskbilde først og jobb fra det i stedet for å skanne den originale disken gjentatte ganger.

For gjenoppretting av HFS og HFS+ ville jeg vanligvis pekt folk mot Disk Drill. Det er ganske enkelt å bruke, håndterer HFS-volumer godt, og det kan noen ganger skanne en disk selv når Finder ikke vil montere den, forutsatt at Diskverktøy fortsatt kan se enheten.

Den grunnleggende flyten er:

1. Installer Disk Drill et annet sted enn på disken du prøver å gjenopprette fra.
  2. Velg HFS/HFS+-disken i appen.
  3. Bruk Søk etter tapte data. For de fleste eksterne disker gir Universell skanning mening.
  4. La skanningen fullføres i stedet for å stoppe den tidlig.
  5. Forhåndsvis de viktige filene hvis appen finner dem.
  6. Lagre gjenopprettede filer på en separat frisk disk, ikke den opprinnelige.

Å tømme papirkurven eller gjøre en hurtigformatering betyr ikke automatisk at filene er borte for alltid. Ofte fjernes kataloginformasjonen, men det faktiske filinnholdet ligger fortsatt på disken til noe annet blir skrevet over det. Derfor er fortsatt bruk av disken den store risikoen.

Sjekk også Time Machine hvis du hadde det aktivert. Å gjenopprette fra en sikkerhetskopi er langt mindre smertefullt enn å prøve å rekonstruere filer fra et skadet eller slettet HFS-volum.

Jeg ville stoppet med gjør-det-selv-gjenoppretting hvis disken klikker, skraper, summer, forsvinner fra Diskverktøy, fryser Mac-en, kobler fra om og om igjen, eller gir så mange lesefeil at skanninger ikke kan fullføres. På det tidspunktet kan det være et maskinvareproblem, og gjentatte skanninger kan gjøre ting verre. Det er da et gjenopprettingslaboratorium begynner å gi mer mening.

Hvis disken fortsatt oppdages og ikke virker fysisk skadet, er gjenopprettingsprogramvare verdt å prøve før du gjør noe som endrer disken. Utilsiktet sletting og skade på filsystemet kan ofte gjenopprettes hvis du oppdager det tidlig nok.

Du kan kanskje få filene tilbake, men ikke regn med at du får de opprinnelige mappene og filnavnene hvis HFS-katalogen ble skadet i krasjet. Mikes råd om ikke å skrive til den er det viktigste, og jeg vil legge til at hvis macOS viser meldinger om initialisering eller reparasjon, så avbryt dem. Disk Drill er greit å prøve hvis disken fortsatt er synlig, men gjenopprett til en annen disk og forvent at noe må sorteres etter filtype i etterkant.

Forvent at første gjennomgang blir rotete, ikke en ren knapp for å sette alt tilbake der det var. Hvis HFS-katalogen/katalogstrukturen er skadet, kan gjenopprettingsverktøy finne mye ekte data, men merke det etter filtype, datoer eller generiske navn. Det er fortsatt en gevinst hvis filene er viktige, men det kan bety mange timers sortering i etterkant.

Jeg er enig i rådet om ikke å skrive til disken, men jeg ville vært litt mer konservativ enn å kjøre skanninger mot originaldisken om og om igjen. Hvis disken er lesbar nok, lag en full klone eller et diskbilde til en annen disk først, og skann deretter klonen. På den måten starter du ikke fra ingenting hvis originalen blir verre. Dette er enda viktigere hvis krasjet ble forårsaket av selve disken og ikke bare av at macOS frøs.

Disk Drill er et rimelig alternativ hvis disken fortsatt vises som en enhet, selv om HFS-volumet ikke kan monteres. Bare sørg for at gjenopprettingsmålet er en annen fysisk disk. Hvis disken lager lyder, kobler seg fra, eller bruker evigheter på å lese enkle områder, hopp over fasen med la oss prøve fem forskjellige apper og vurder et laboratorium. Programvaregjenoppretting er for logiske skader og slettede data. Det er ikke en trygg løsning for en mekanisme som er i ferd med å svikte.

Et lite forbehold folk glemmer: hvis volumet var kryptert, trenger du passordet eller gjenopprettingsnøkkelen, og resultatene av gjenopprettingen kan avhenge av om nok av volumstrukturen fortsatt er lesbar. Ingen sikkerhetskopi betyr ikke ingen sjanse, men det betyr at du bør behandle hver lesing fra den disken som begrenset og få den til å telle.

Om dette er en mekanisk harddisk eller en SSD endrer rådene seg mye. På en gammel HFS±harddisk kan slettede eller foreldreløse data bli liggende der lenge hvis ingenting overskriver dem. På en SSD, særlig hvis TRIM var aktivt, kan gjenoppretting etter sletting eller formatering være langt mindre tilgivende. Hvis problemet bare er at HFS-volumet ikke vil monteres etter et krasj, kan det fortsatt være håp, men jeg ville ikke behandlet alle HFS-gjenopprettingstilfeller likt.

Jeg er enig i å lage et image først, men jeg ville vært nøye med hvordan. En vanlig Finder-kopi eller dra-og-slipp er ubrukelig her fordi volumet ikke monteres. Du vil ha en kloning eller et image på blokknivå til en annen disk som er minst like stor som originalen. Hvis du er komfortabel med Terminal, er verktøy som ddrescue ofte bedre for en ustabil disk fordi de kan hoppe over dårlige områder og komme tilbake til dem senere. Hvis du ikke er komfortabel med det, bruk en gjenopprettingsapp som kan opprette et diskimage før skanning. Disk Drill kan fungere fint for den typen situasjon med synlig enhet og volum som ikke kan monteres, men ikke la noen app overtale deg til å reparere originaldisken først.

Liten advarsel: ikke kjør First Aid, fsck, gjenoppbyggingsverktøy eller forsøk på å initialisere bare fordi macOS foreslår det. De kan endre filsystemmetadataene, og noen ganger er akkurat disse metadataene det gjenopprettingsprogramvare trenger for å gjenoppbygge navn og mapper. Den tryggeste rekkefølgen er image først, skann imaget som nummer to, gjenopprett til en tredje plassering. Hvis disken ikke kan avbildes uten konstante lesefeil eller frakoblinger, stopp der og avgjør om filene er verd kostnaden for et profesjonelt laboratorium. Å fortsette å pirke borti den er den dyre måten å spare noen få minutter på.