Mit exFAT-SD-kort stoppede pludselig med at vise mine billeder og videoer, efter jeg forsøgte at få adgang til det på min computer. Kortet vises stadig i Diskhåndtering, men filerne mangler eller kan ikke læses. Jeg leder efter sikre muligheder eller værktøjer til datagendannelse fra SD-kort, der fungerer godt med exFAT uden at gøre skaden værre.
gendannelse af exFAT er mulig, så jeg ville ikke afskrive kortet med det samme, bare fordi Windows siger, at det skal formateres, eller SD-kortet ser beskadiget ud.
Det vigtige er at stoppe med at bruge det med det samme. Formatér det ikke, kør ikke CHKDSK, og prøv ikke tilfældige reparationsforsøg, før du har gendannet filerne. Hvis det bare er filsystemkorruption, kan de løsninger gøre tingene værre. En hurtig formatering sletter normalt filsystemoplysningerne mere end selve dataene, så filerne kan stadig være der, indtil noget overskriver dem.
Da det skete for mig, havde jeg ved en fejl slettet en masse kameravideoer fra et exFAT SD-kort. Jeg tog straks kortet ud af kameraet og brugte en kortlæser på min pc. Det var sandsynligvis hovedårsagen til, at gendannelsen virkede, fordi kameraet ikke nåede at skrive noget andet til kortet.
Jeg brugte Disk Drill. Den grundlæggende arbejdsgang er ret ligetil:
- Installer Disk Drill på din computer, ikke på SD-kortet eller USB-drevet, du prøver at gendanne fra.
- Tilslut exFAT-kortet eller USB-enheden.
- Vælg enheden, og vælg Søg efter mistede data.
- Brug Universal Scan i de fleste tilfælde.
- Vent på, at scanningen bliver færdig, og forhåndsvis derefter, hvad den finder.
- Gem gendannede filer på din computer eller et andet drev. Gendan dem ikke tilbage til det samme kort eller USB-stik.
På Windows giver Disk Drill dig mulighed for at gendanne op til 100 MB gratis, hvilket er nyttigt til at kontrollere, om dine filer faktisk kan gendannes, før du betaler for noget. Jeg ville også være opmærksom på muligheden for diskafbildning. Hvis kortet opfører sig ustabilt, afbryder forbindelsen, læser langsomt eller fryser under scanninger, så lav først et image og scan det i stedet. Det belaster den oprindelige enhed mindre.
Til kameraoptagelser, især fra DJI, GoPro, Canon, Sony og lignende enheder, bør du også prøve Advanced Camera Recovery (ACR). Videofiler fra kameraer er ofte opdelt i fragmenter, så en normal scanning kan muligvis ikke genskabe dem korrekt. ACR er beregnet til den slags gendannelse af fragmenterede videoer.
Hvis Disk Drill ikke finder filerne, ville jeg derefter se på TestDisk. Det er gratis og langt mindre begyndervenligt, men det er meget godt, når det egentlige problem er en ødelagt partition eller et beskadiget filsystem i stedet for en simpel situation med slettede filer.
Den ene gang, jeg ikke ville blive ved med at rode med gør det selv-værktøjer, er når enheden ser fysisk defekt ud. Hvis den ikke vises på flere computere, konstant afbryder forbindelsen, har synlige skader eller bliver usædvanligt varm, så stop med at bruge den. På det tidspunkt er et gendannelseslaboratorium den sikrere løsning. Mange tilbyder gratis vurderinger, men selve gendannelsen kan koste fra et par hundrede dollars til over 1.000 dollars afhængigt af, hvad der er gået galt.
Så ja, selv uden en sikkerhedskopi er det meget muligt at gendanne filer fra et exFAT SD-kort eller USB-drev. Du skal bare ikke skrive noget nyt til det, og gendan dataene, før du prøver at reparere eller omformatere enheden.
Hvis Diskhåndtering viser kortet med den korrekte størrelse, er chancerne for gendannelse normalt meget bedre, end hvis det viser 0 byte, Ingen medier eller bliver ved med at afbryde forbindelsen. Jeg er enig i, at man ikke skal køre CHKDSK, men før scanning ville jeg prøve en anden kortlæser eller USB-port, fordi en ustabil læser kan få et exFAT-kort til at se værre ud, end det er. Hvis det stadig vises korrekt, så lav først et image af kortet, hvis værktøjet tillader det, og scan derefter imaget med Disk Drill, R-Photo, DMDE, PhotoRec eller det, du er mest tryg ved at bruge. Den irriterende detalje ved billeder og videoer er, at forhåndsvisninger kan se fine ud, mens nogle gendannede videoer er ødelagte, så test et par gendannede filer, før du går ud fra, at hele bunken er reddet. Og reparer ikke kortet, før filerne er kopieret et andet sted.
Manglende filer betyder ikke automatisk, at billederne er væk. Med exFAT kan det bare betyde, at mappeoplysningerne er beskadigede, så Windows ikke længere ved, hvordan filerne skal vises, selvom meget af de faktiske foto-/videodata stadig kan ligge der.
Jeg ville dog være lidt forsigtig med tilgangen bare scan det. Hvis kortet er ustabilt, er hver fuld scanning endnu en lang læsning hen over hele kortet. Derfor er det mere end bare en god ekstra idé at lave et image af kortet først. Det giver dig en kopi at arbejde ud fra, og hvis SD-kortet bliver værre senere, starter du ikke fra nul.
Den anden ting, folk overser med SD-kort, er falsk eller svigtende kapacitet. Hvis dette var et billigt stort kort fra Amazon/eBay/marketplace, eller et kort, der altid virkede en smule mistænkeligt, kan manglende videoer skyldes, at kortet løj om sin størrelse og begyndte at overskrive tidligere data, da det blev fyldt ud over den reelle kapacitet. I det tilfælde kan gendannelse blive rodet eller ufuldstændig, uanset hvilket software du bruger. Test det ikke med H2testw eller F3 endnu, fordi de tests skriver hen over kortet og kan ødelægge det, du prøver at gendanne. Gem den slags test til efter gendannelsen, eller på et klonet image, hvis du ved, hvad du laver.
Til det faktiske gendannelsesforsøg ville jeg gå frem i denne rækkefølge:
- Fjern kortet, og sæt det ikke tilbage i kameraet.
- Prøv en kendt velfungerende kortlæser, helst direkte tilsluttet computeren.
- Hvis kortet viser den korrekte størrelse, så lav først et sektor-for-sektor-image.
- Scan imaget, ikke kortet, hvis det er muligt.
- Gendan til et internt drev eller et andet eksternt drev, aldrig tilbage til SD-kortet.
- Åbn et udvalg af de gendannede filer, før du fejrer.
Disk Drill er fint som en nemmere første gennemgang, især hvis du vil have forhåndsvisninger og ikke vil bøvle med en mere teknisk brugerflade. Forbeholdet er, at forhåndsvisninger ikke er bevis på, at hver fil bliver perfekt, især med video. En JPG er normalt enklere. Kameravideo kan være fragmenteret, og hvis filsystemets poster er beskadigede, kan almindelig fil carving finde stykker, men ikke genskabe hele klippet korrekt. Der er en relateret diskussion her om gendannelse af slettede videoer fra et SD-kort, som er værd at læse, hvis det meste af det, du har mistet, er optagelser snarere end billeder.
Jeg ville være lidt tilbageholdende med at prøve for mange værktøjer efter hinanden på det originale kort. Folk gør det, fordi hvert værktøj finder noget forskelligt, hvilket er rigtigt, men på et dårligt SD-kort kan det blive til timevis af gentagne læsninger. Hvis du har et image, så giv den gas med Disk Drill, R-Photo, DMDE, PhotoRec eller hvad som helst. Hvis du kun har det originale kort, og det opfører sig ustabilt, så vær mere selektiv.
Og bliv ikke overrasket, hvis det gendannede resultat ser grimt ud. I bedste fald får du de oprindelige mapper og filnavne. Mere almindeligt med beskadiget exFAT får du filer sorteret efter type med generiske navne. I værste fald kommer billederne tilbage, men nogle videoer er beskadigede eller kan kun afspilles delvist. Det betyder ikke, at gendannelsen mislykkedes fuldstændigt, det betyder bare, at filsystemets metadata sandsynligvis var beskadiget nok til, at værktøjet måtte gætte.
Hvis kortet begynder at forsvinde under scanninger, viser forskellige størrelser hver gang eller får hele maskinen til at fryse, så stop. Det er punktet, hvor gør-det-selv bliver mindre et spørgsmål om valg af software og mere et spørgsmål om, hvorvidt kortet fysisk kan læses længe nok til at lave en kopi.
Stop med at åbne det i Stifinder.
Det lyder måske som en lille ting, men Stifinder kan sidde og prøve at generere miniaturer, læse metadata eller opdatere mappen igen og igen. Hvis kortet allerede giver læsefejl, er det unødvendigt slid, før du overhovedet starter gendannelsen. At Diskhåndtering kan se kortet, beviser kun, at computeren kan registrere noget. Det beviser ikke, at filsystemet kan læses, eller at NAND er sundt.
Jeg er enig i rådet om at lave et image først, men jeg ville være mere streng med det, hvis videoer betyder noget. En normal gendannelsesscanning er fin, når kortet er stabilt. Hvis scanningen bliver meget langsom, hænger ved bestemte procenter, eller kortet forsvinder og genopretter forbindelsen, ville jeg stoppe med at scanne kortet direkte. På det tidspunkt vil du have en klonings eller image metode, der kan springe dårlige områder over og genoptage senere. Nogle bedre gendannelsesapps gør dette nemt. På den mere tekniske side er værktøjer som ddrescue bedre til en syg enhed, fordi de ikke bare kører fast for evigt på det samme dårlige område.
Lille forbehold om SD låsekontakten: at skubbe tappen til lock på en SD adapter i fuld størrelse kan hjælpe med at forhindre utilsigtede skrivninger, men stol ikke på det som en rigtig retsmedicinsk skriveblokering. Nogle kortlæsere respekterer den, nogle opsætninger er mærkelige, og microSD kort har ikke rigtig den beskyttelse i sig selv. Behandl kortet som skrøbeligt alligevel.
Disk Drill er et rimeligt brugervenligt første forsøg, især hvis du vil have forhåndsvisninger, men jeg ville ikke kun bedømme resultatet ud fra miniaturer. Kopiér nogle få gendannede filer til din computer, åbn dem helt, og for videoer skal du søge nær begyndelsen, midten og slutningen. En gendannet MP4, der åbner i to sekunder, kan stadig være beskadiget. Hvis filnavne og mapper kommer tilbage, fint. Hvis alt kommer tilbage som generiske JPG eller MP4 filer, kan det stadig være et godt resultat for et exFAT kort med beskadigede mappeposter.
Og lad være med at reparere exFAT diskenheden efter gendannelsen, medmindre du er færdig med dataene. Formatering, CHKDSK, kameraets reparationsprompter og tests for falsk kapacitet er alle opgaver til bagefter. Den kedelige rækkefølge er bedst: lav den sikreste kopi, du kan, gendan fra den kopi, bekræft filerne, og beslut derefter, om kortet er skrot.