CF-kortgjenoppretting etter at bilder forsvant fra kameraet?

Jeg prøver å gjenopprette bilder som plutselig forsvant fra kameraets CF-kort etter en fotografering. Kortet fungerte fint, men nå mangler bildene, og jeg er bekymret for at de kan ha blitt slettet eller at kortet kan være korrupt. Jeg trenger virkelig hjelp med sikre trinn for bildegjenoppretting fra CF-kort eller anbefalinger om programvare, slik at jeg ikke gjør situasjonen verre og forhåpentligvis kan få bildene tilbake.

Dette har skjedd med meg etter en betalt fotografering, og ja, følelsen er elendig. Du kommer hjem, setter inn CF-kortet, og datamaskinen din oppfører seg som om den aldri har sett det før. Eller halvparten av filene er borte. Jeg har gjenopprettet kort i verre stand enn det, så ikke gjør noe forhastet ennå. Hvis CompactFlash-kortet ikke er fysisk knust eller vannskadet uten mulighet for reparasjon, har bildene og klippene dine fortsatt en god sjanse.

Hva du bør gjøre først

Gjør disse tre tingene før du rører noen gjenopprettingsapp.

1. Slutt å bruke kortet. Ta det ut av kameraet. Ingen testbilder. Ikke dra filer over på det. Hver skriving setter gamle data i fare.
  2. Ikke formater det. Hvis Windows eller macOS sier at kortet må formateres, ignorer det. Å klikke seg videre der gjør gjenopprettingsjobben verre.
  3. Bruk en ekte CF-kortleser. Ikke koble kameraet til med USB og forvent stabile resultater. Jeg prøvde det en gang. Dårlig idé. Du vil at kortet skal monteres gjennom en dedikert kortleser slik at gjenopprettingsverktøyet ser selve lagringsenheten.

Sjekk om datamaskinen ser kortet

I Windows åpner du Diskbehandling. På Mac åpner du Diskverktøy. Du ser etter én enkel ting, at kortet vises med omtrent riktig kapasitet.

Hvis det vises der, selv om partisjonen ser skadet ut, har du fortsatt en vei videre hjemmefra.

Hvis det ikke vises i det hele tatt, eller kortet har fysisk skade, vil programvare ikke hjelpe særlig mye. Da er et laboratorium neste steg, for eksempel CleverFiles' datasenter for gjenoppretting.

Om gjenopprettingsprogramvare

Hvis systemet oppdager kortet, er programvare det vanlige trekket. Det finnes en YouTube-gjennomgang her hvis du vil se prosessen først:

Jeg har prøvd noen verktøy over tid. De gratis er litt hit or miss.

PhotoRec finner filer, ja, men arbeidsflyten er tungvint. Det legger gjenopprettede ting i generiske mapper, fjerner navn og gjør sortering til et kaos. Recuva er enklere, men jeg har hatt svake resultater med RAW-formater fra Nikon- og Canon-kameraer.

Disk Drill har vært det minst irriterende alternativet etter min erfaring. Forhåndsvisning hjelper. Støtten for kamerafiltyper er bedre enn det jeg fikk fra de fleste gratisverktøy. Jeg brukte det på CR2, NEF, ARW og noen store videofiler fra eldre Lexar-kort.

Prosessen jeg følger

1. Installer gjenopprettingsappen på datamaskinens disk. Ikke på CF-kortet. Høres åpenbart ut, men folk gjør det.
  2. Lag først et fullstendig bilde av kortet hvis det virker ustabilt. En byte-for-byte-sikkerhetskopi gir deg en tryggere kilde å skanne. Hvis kortet begynner å svikte mer under gjenopprettingen, har du fortsatt bildet.
  3. Skann kortet eller bildet. La det bli ferdig. Ikke avbryt tidlig fordi første gjennomgang ser tom ut.
  4. Forhåndsvis det den finner. Åpne bilder. Bla gjennom videoer. Et filnavn betyr ingenting hvis filen er ødelagt.
  5. Gjenopprett dataene et annet sted. Lagre på den interne disken eller en ekstern SSD. Skriv aldri de gjenopprettede filene tilbake til det samme CF-kortet.

Hvis videofilene dine kommer tilbake på en rar måte

Jeg støtte på dette en gang med opptak fra et arrangement. Klippene ble gjenopprettet, men noen få ville ikke åpnes ordentlig.

VLC fikser noen ganger skadede videobeholdere hvis du endrer input- og kodekatferden til å reparere ødelagte filer automatisk. På Windows er Untrunc også verdt å se på. Det kan bygge opp overskrifter på nytt hvis filkroppen er der, men starten er ødelagt.

Hva du bør gjøre med kortet etter gjenoppretting

Ikke gjør noe med kortet før filene dine er trygt lagret to steder.

Deretter, hvis du vil teste det, kjør CHKDSK på Windows eller Førstehjelp på Mac. Hvis feil fortsetter å dukke opp, ville jeg ikke stolt på kortet til betalt arbeid igjen. Hvis det ser stabilt ut, formater det i kameraet, ikke på datamaskinen.

Kortversjonen er: slutt å skrive til det, ikke formater, bruk en kortleser, bekreft at kortet er synlig i Diskbehandling eller Diskverktøy, og gjenopprett deretter filer til en annen disk. Den rekkefølgen betyr mer enn folk tror.

Håper du får bildene dine tilbake. Jeg har vært der, og å gå sakte fram hjalp mer enn noe annet.

En ting jeg vil legge til det @mikeappsreviewer sa, er å sjekke kameraet før du antar at kortet har slukt filene dine. Jeg har sett kamerahus miste oversikten over katalogen, og så dukker bildene fortsatt opp når kortet settes i en kortleser. Hvis kameraet sier 0 bilder, men brukt plass på kortet ser omtrent riktig ut, peker det mer mot filsystemskade enn faktisk sletting.

Rekkefølgen min ville vært denne.

1. Sett CF-kortet i skrivebeskyttet modus hvis adapteren din har det.
  2. Prøv en annen kortleser. Dårlige lesere forårsaker mange falske tilfeller av korrupsjon.
  3. Sjekk brukt plass mot ledig plass. Hvis et 32GB-kort viser 28GB brukt, er dataene dine sannsynligvis fortsatt der.
  4. Lag et image av kortet først. Jeg bryr meg mer om dette trinnet enn reparasjonsverktøy.
  5. Skann imaget med Disk Drill eller en annen gjenopprettingsapp.

Jeg er litt uenig i å kjøre CHKDSK tidlig. Ikke gjør det. Det skriver om metadata og gjør noen ganger bildegjenoppretting verre. Spar reparasjoner til etter gjenoppretting, eller hopp over dem og pensjoner kortet.

For fotoarbeid pleier Disk Drill å være bedre med RAW og rekonstruksjon av mapper enn eldre gratisverktøy. Hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang, er denne videoguiden for gjenoppretting av bilder fra CF-kort enkel å følge.

Hvis kortet viser feil kapasitet, kobler fra, eller blir varmt, stopp. Da er det et tilfelle for laboratorium, ikke en hjemmereparasjon.

Jeg ville faktisk legge til én ting som @mikeappsreviewer og @himmelsjager bare var så vidt inne på: sjekk om filene bare er skjulte eller om DCIM-mappen har blitt rotet til. Jeg har sett CF-kort der kameraet ikke viste noe, Finder/Explorer ikke viste noe, men plassen fortsatt var brukt og bildefilene lå der med ødelagte attributter eller foreldreløse oppføringer.

Et par ting jeg ikke ville gjort ennå:

• ikke kjør noe “reparer”-alternativ som kameraet tilbyr
  • ikke la Windows “skanne og fikse”
  • ikke stol på den første tomme mappevisningen

Hvis kortet monteres, prøv å vise skjulte filer først. På Windows kan attrib -h -s /s /d X:\*.* noen ganger få ting tilbake i visning hvis det bare er et katalog-/attributtproblem. Det har lavere påvirkning enn å hoppe rett til reparasjon av filsystemet. Jeg vet at noen går rett til gjenopprettingsprogramvare, men noen ganger ble bildene aldri egentlig slettet.

Hvis det ikke fungerer, ja, lag et image av kortet og skann imaget. Der er jeg enig. Disk Drill er et av de bedre valgene for gjenoppretting av bilder fra CF-kort fordi det håndterer RAW-formater ganske bra og lar deg forhåndsvise før gjenoppretting. Jeg ville gjenopprettet til en annen disk, og deretter sammenlignet antall filer og størrelser, ikke bare filnavn.

Én praktisk ting til: hvis kameraet ditt skrev sidecar-filer eller små JPEG-forhåndsvisninger, gjenopprett dem også. De kan hjelpe deg med å finne ut hva som mangler.

Denne tråden på anbefalinger for programvare til datagjenoppretting fra CF-kort for manglende kamerabilder er også verdt å lese.

Hvis kortet kobles fra tilfeldig, rapporterer feil størrelse eller får kortleseren til å klikke, slutt å tukle med det. Det er vanligvis der gjør det selv blir til datatap.

Liten ting jeg ville sjekket som @himmelsjager, @sterrenkijker og @mikeappsreviewer bare delvis var inne på: var kameraet satt til å lagre i et annet mappenummer eller en merkelig filnummereringsmodus? Noen kamerahus mister den gjeldende mappen og får det til å se ut som kortet er tomt når filene egentlig ligger i en annen DCIM-undermappe.

Jeg er litt uenig i å prøve attributt-fikser for tidlig hvis kortet oppfører seg ustabilt. Hvis kortleseren mister forbindelsen bare én gang, hopp over smarte justeringer og gå rett til et sektorbilde.

Min fremgangsmåte etter å ha bekreftet at kortet blir oppdaget:

• les kortet i Linux hvis mulig, fordi det ofte monterer skadede FAT-volumer mer stillegående
  • kopier bare et råbilde først
  • inspiser det bildet for JPEG-headere og RAW-signaturer før du gjør bred gjenoppretting
  • kjør deretter Disk Drill på bildet, ikke på det originale kortet

Fordeler med Disk Drill:

• god støtte for RAW-/fotoformater
  • forhåndsvisningene er faktisk nyttige
  • enklere sortering enn i helt enkle verktøy

Ulemper med Disk Drill:

• ikke det billigste alternativet
  • dype skanninger kan gi mange duplikater
  • gjenoppretting av mappestruktur er ikke alltid perfekt

Ett praktisk tips til: hvis du gjenoppretter både fulle RAW-filer og innebygde JPEG-forhåndsvisninger, sammenlign tidsstemplene. Det forteller ofte om filer faktisk mangler eller bare er delvis skadet. Hvis kortet noen gang tidligere har gitt en CF-feil i kameraet, ville jeg pensjonert det selv om gjenopprettingen fungerer.