Jeg prøver at gendanne billeder, som pludselig forsvandt fra mit kameras CF-kort efter en optagelse. Kortet virkede fint, men nu mangler billederne, og jeg er bekymret for, at de kan være blevet slettet, eller at kortet kan være beskadiget. Jeg har virkelig brug for hjælp med sikre trin til fotogendannelse fra CF-kort eller anbefalinger til software, så jeg ikke gør det værre og forhåbentlig kan få billederne tilbage.
Jeg har oplevet dette efter en betalt opgave, og ja, følelsen er elendig. Du kommer hjem, sætter CF-kortet i, og din computer opfører sig, som om den aldrig har set det før. Eller halvdelen af filerne er væk. Jeg har gendannet kort i værre stand end det, så gør ikke noget forhastet endnu. Hvis CompactFlash-kortet ikke er fysisk smadret eller vandskadet uden mulighed for reparation, har dine fotos og klip stadig en rimelig chance.
Hvad du skal gøre først
Gør disse tre ting, før du rører nogen gendannelsesapp.
- Stop med at bruge kortet. Tag det ud af kameraet. Ingen testbilleder. Ingen filer, der trækkes over på det. Hver skrivning bringer gamle data i fare.
- Formater det ikke. Hvis Windows eller macOS siger, at kortet skal formateres, så ignorer det. Hvis du klikker dig videre der, bliver gendannelsesjobbet værre.
- Brug en rigtig CF-kortlæser. Tilslut ikke kameraet med USB og forvent solide resultater. Det prøvede jeg engang. Dårlig idé. Du vil have kortet monteret gennem en dedikeret kortlæser, så gendannelsesværktøjet ser selve lagerenheden.
Tjek om computeren kan se kortet
På Windows skal du åbne Diskhåndtering. På Mac skal du åbne Diskværktøj. Du leder efter én simpel ting: at kortet vises med nogenlunde den rigtige kapacitet.
Hvis det vises der, selv hvis partitionen ser beskadiget ud, har du stadig en vej frem derhjemme.
Hvis det slet ikke vises, eller kortet har fysisk skade, så hjælper software ikke meget. På det tidspunkt er et laboratorium næste skridt, såsom CleverFiles datagendannelsescenter.
Om gendannelsessoftware
Hvis systemet registrerer kortet, er software den sædvanlige løsning. Der er en YouTube-gennemgang her, hvis du vil se processen først:
Jeg har prøvet nogle få værktøjer over tid. De gratis er lidt hit eller miss.
PhotoRec finder filer, ja, men arbejdsgangen er grov. Det smider det gendannede indhold i generiske mapper, fjerner navne og gør sortering til et rod. Recuva er nemmere, selv om jeg har haft svage resultater med RAW-formater fra Nikon- og Canon-kameraer.
Disk Drill har været den mindst irriterende mulighed i min brug. Forhåndsvisning hjælper. Understøttelse af kamerafiltyper er bedre end det, jeg fik fra de fleste gratis værktøjer. Jeg brugte det til CR2, NEF, ARW og nogle store videofiler fra ældre Lexar-kort.
Processen jeg følger
- Installer gendannelsesappen på computerens drev. Ikke på CF-kortet. Det lyder åbenlyst, men folk gør det.
- Lav først et fuldt billede af kortet, hvis det ser ustabilt ud. En byte-for-byte-sikkerhedskopi giver dig en mere sikker kilde at scanne. Hvis kortet begynder at fejle mere under gendannelsen, har du stadig billedet.
- Scan kortet eller billedet. Lad det blive færdigt. Annuller ikke tidligt, bare fordi første gennemgang ser tom ud.
- Se en forhåndsvisning af det, det finder. Åbn billeder. Gennemse videoer. Et filnavn betyder intet, hvis filen er ødelagt.
- Gendan de fundne data et andet sted. Gem på dit interne drev eller en ekstern SSD. Skriv aldrig de gendannede filer tilbage på det samme CF-kort.
Hvis dine videofiler kommer tilbage på mærkelig vis
Jeg stødte på dette engang med optagelser fra et event. Klippene blev gendannet, men nogle få ville ikke åbne ordentligt.
VLC kan nogle gange rette beskadigede videobeholdere, hvis du ændrer input- og codec-adfærden til automatisk at reparere ødelagte filer. På Windows er Untrunc også værd at kigge på. Det kan genopbygge headers, hvis filens indhold er der, men frontenden er ødelagt.
Hvad du skal gøre med kortet efter gendannelse
Rør først ved kortet, når dine filer er sikre to steder.
Derefter, hvis du vil teste det, så kør CHKDSK på Windows eller Førstehjælp på Mac. Hvis fejl bliver ved med at dukke op, ville jeg ikke stole på kortet til betalt arbejde igen. Hvis det ser stabilt ud, så formater det i kameraet, ikke på computeren.
Kort version: stop med at skrive til det, formater det ikke, brug en kortlæser, bekræft at kortet er synligt i Diskhåndtering eller Diskværktøj, og gendan derefter filer til et andet drev. Den rækkefølge betyder mere, end folk tror.
Håber du får dine optagelser tilbage. Jeg har været der, og det hjalp mere end noget andet at gå langsomt frem.
En ting, jeg vil tilføje til det, @mikeappsreviewer sagde, er: tjek kameraet, før du antager, at kortet har slugt dine filer. Jeg har set kamerahuse miste overblikket over mappen, hvorefter billederne stadig dukker op, når kortet sættes i en kortlæser. Hvis kameraet siger 0 billeder, men den brugte plads på kortet ser nogenlunde rigtig ud, peger det mere på filsystemskade end reel sletning.
Min rækkefølge ville være denne.
- Sæt CF-kortet i skrivebeskyttet tilstand, hvis din adapter har det.
- Prøv en anden kortlæser. Dårlige læsere forårsager mange falske tilfælde af korruption.
- Tjek brugt plads mod ledig plads. Hvis et 32GB-kort viser 28GB brugt, er dine data sandsynligvis stadig der.
- Lav først et image af kortet. Jeg går mere op i dette trin end reparationsværktøjer.
- Scan imaget med Disk Drill eller en anden gendannelsesapp.
Jeg er lidt uenig i at køre CHKDSK tidligt. Gør det ikke. Det omskriver metadata og gør nogle gange fotogendannelse værre. Gem reparationer til efter gendannelsen, eller spring dem over og tag kortet ud af brug.
Til fotoarbejde klarer Disk Drill sig ofte bedre med RAW og rekonstruktion af mapper end ældre gratis værktøjer. Hvis du vil have en hurtig visuel gennemgang, er denne videoguide til gendannelse af fotos fra CF-kort nem at følge.
Hvis kortet viser den forkerte kapacitet, falder offline eller bliver varmt, så stop. Det er noget for et laboratorium, ikke en løsning derhjemme.
Jeg ville faktisk tilføje én ting, som @mikeappsreviewer og @himmelsjager kun kort var inde på: tjek, om filerne bare er skjulte, eller om DCIM-mappen er blevet rodet sammen. Jeg har set CF-kort, hvor kameraet ikke viste noget, Finder/Explorer ikke viste noget, men pladsen stadig var brugt, og billedfilerne lå der med ødelagte attributter eller forældreløse poster.
Et par ting, jeg ikke ville gøre endnu:
- kør ikke nogen reparationsfunktion, som kameraet tilbyder
- lad ikke Windows scanne og reparere
- stol ikke på den første tomme mappevisning
Hvis kortet monteres, så prøv først at vise skjulte filer. På Windows kan attrib -h -s /s /d X:\*.* nogle gange få tingene frem igen, hvis det bare er et mappe-/attributproblem. Det er mindre indgribende end at gå direkte til filsystemreparation. Jeg ved, at nogle går direkte til gendannelsessoftware, men nogle gange blev billederne faktisk aldrig slettet.
Hvis det ikke virker, så ja, lav et image af kortet og scan imaget. Det er jeg enig i. Disk Drill er et af de bedre valg til fotogendannelse fra CF-kort, fordi det håndterer RAW-formater rimeligt godt og lader dig forhåndsvise, før du gendanner. Jeg ville gendanne til et andet drev og derefter sammenligne filantal og størrelser, ikke kun filnavne.
Én praktisk ting mere: hvis dit kamera skrev sidecar-filer eller små JPEG-forhåndsvisninger, så gendan også dem. De kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad der mangler.
Desuden er denne tråd om anbefalinger til software til datagendannelse fra CF-kort for manglende kamerabilleder værd at læse.
Hvis kortet afbrydes tilfældigt, rapporterer den forkerte størrelse, eller får kortlæseren til at gå amok, så lad være med at rode mere med det. Det er som regel dér, gør det selv bliver til datatab.
Lille ting jeg ville tjekke, som @himmelsjager, @sterrenkijker og @mikeappsreviewer kun delvist kom ind på: var kameraet sat til at gemme i et andet mappenummer eller en mærkelig filnummereringstilstand? Nogle kamerahuse mister den aktuelle mappe og får det til at se ud, som om kortet er tomt, når filerne faktisk ligger i en anden DCIM-undermappe.
Jeg er en smule uenig i at prøve attributrettelser for tidligt, hvis kortet opfører sig ustabilt. Hvis kortlæseren mister forbindelsen bare én gang, så spring smarte justeringer over og gå direkte til et sektorimage.
Min fremgangsmåde efter at have bekræftet, at kortet bliver registreret:
- læs kortet i Linux, hvis muligt, fordi det ofte monterer beskadigede FAT-volumener mere stille
- kopiér kun et råt image først
- undersøg det image for JPEG-headere og RAW-signaturer, før du laver bred gendannelse
- kør derefter Disk Drill på imaget, ikke på det originale kort
Fordele ved Disk Drill:
- god understøttelse af RAW/fotoformater
- forhåndsvisninger er faktisk nyttige
- nemmere sortering end i helt enkle værktøjer
Ulemper ved Disk Drill:
- ikke den billigste løsning
- dybe scanninger kan give mange dubletter
- gendannelse af mappestruktur er ikke altid perfekt
Endnu et praktisk tip: hvis du gendanner både fulde RAW-filer og indlejrede JPEG-forhåndsvisninger, så sammenlign tidsstempler. Det fortæller ofte, om filer virkelig mangler eller bare er delvist beskadigede. Hvis kortet nogensinde før har givet en CF-fejl i kameraet, ville jeg pensionere det, selv hvis gendannelsen virker.