CF-kortåterställning efter att bilder försvann från kameran?

Jag försöker återställa foton som plötsligt försvann från min kameras CF-kort efter en fotografering. Kortet fungerade bra, men nu saknas bilderna och jag är orolig för att de kan ha raderats eller att kortet kan vara skadat. Jag behöver verkligen hjälp med säkra steg för fotoåterställning från CF-kort eller rekommendationer om programvara så att jag inte förvärrar situationen och förhoppningsvis kan få tillbaka bilderna.

Jag har varit med om att detta hänt efter en betald fotografering, och ja, känslan suger. Du kommer hem, sätter i CF-kortet, och datorn beter sig som om den aldrig sett det förut. Eller så är hälften av filerna borta. Jag har återställt kort i sämre skick än så, så gör inget förhastat ännu. Om CompactFlash-kortet inte är fysiskt krossat eller vattenskadat bortom räddning, har dina bilder och klipp fortfarande en rätt bra chans.

Vad du ska göra först

Gör de här tre sakerna innan du rör någon återställningsapp.

1. Sluta använda kortet. Ta ut det ur kameran. Inga testbilder. Dra inte över några filer till det. Varje skrivning riskerar gammal data.
  2. Formatera det inte. Om Windows eller macOS säger att kortet behöver formateras, ignorera det. Att klicka vidare där gör återställningsjobbet värre.
  3. Använd en riktig CF-läsare. Anslut inte kameran med USB och förvänta dig stabila resultat. Jag provade det en gång. Dålig idé. Du vill att kortet monteras via en dedikerad läsare så att återställningsverktyget ser själva lagringsenheten.

Kontrollera om datorn ser kortet

I Windows öppnar du Diskhantering. På Mac öppnar du Skivverktyg. Du letar efter en enkel sak, att kortet visas med ungefär rätt kapacitet.

Om det syns där, även om partitionen verkar skadad, har du fortfarande en väg framåt hemma.

Om det inte visas alls, eller om kortet har fysisk skada, kommer programvara inte att hjälpa mycket. Då är nästa steg ett labb, till exempel CleverFiles center för dataåterställning.

Om återställningsprogram

Om systemet upptäcker kortet är programvara det vanliga nästa steget. Här finns en YouTube-genomgång om du vill se processen först:

Jag har testat några olika verktyg genom åren. De gratis är lite träff eller miss.

PhotoRec hittar filer, absolut, men arbetsflödet är grovt. Det slänger återställda saker i generiska mappar, tar bort namn och gör sorteringen till en röra. Recuva är enklare, även om jag har fått svaga resultat med RAW-format från Nikon- och Canon-kameror.

Disk Drill har varit det minst frustrerande alternativet enligt min erfarenhet. Förhandsvisningen hjälper. Stödet för kamerafiltyper är bättre än vad jag fick från de flesta gratisverktyg. Jag har använt det på CR2, NEF, ARW och några stora videofiler från äldre Lexar-kort.

Processen jag följer

1. Installera återställningsappen på datorns enhet. Inte på CF-kortet. Det låter självklart, men folk gör det.
  2. Skapa först en fullständig avbild av kortet om det verkar instabilt. En byte-för-byte-kopia ger dig en säkrare källa att skanna. Om kortet börjar fallera mer under återställningen har du fortfarande avbilden.
  3. Skanna kortet eller avbilden. Låt det bli klart. Avbryt inte tidigt bara för att första genomgången ser tom ut.
  4. Förhandsgranska det som hittas. Öppna bilder. Spola igenom videor. Ett filnamn betyder ingenting om filen är trasig.
  5. Återställ den räddade datan någon annanstans. Spara på din interna enhet eller en extern SSD. Skriv aldrig tillbaka de återställda filerna till samma CF-kort.

Om dina videofiler kommer tillbaka konstiga

Jag råkade ut för detta en gång med material från ett event. Klippen gick att återställa, men några gick inte att öppna ordentligt.

VLC kan ibland fixa skadade videobehållare om du ändrar beteendet för indata och codec så att trasiga filer repareras automatiskt. På Windows är Untrunc också värt att titta på. Det kan bygga upp headers igen om filens innehåll finns kvar men början är förstörd.

Vad du ska göra med kortet efter återställning

Rör bara kortet efter att dina filer är säkra på två platser.

Sedan, om du vill testa det, kör CHKDSK i Windows eller Första hjälpen på Mac. Om fel fortsätter att dyka upp skulle jag inte lita på kortet för betalda jobb igen. Om det verkar stabilt, formatera det i kameran, inte på datorn.

Kort version, sluta skriva till det, formatera inte, använd en kortläsare, bekräfta att kortet syns i Diskhantering eller Skivverktyg, och återställ sedan filer till en annan enhet. Den ordningen är viktigare än folk tror.

Hoppas att du får tillbaka dina bilder. Jag har varit där, och att ta det lugnt hjälpte mer än något annat.

En sak jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer sa är att kontrollera kameran innan du antar att kortet åt upp dina filer. Jag har sett kamerahus tappa bort katalogen, och sedan dyker bilderna ändå upp när kortet sätts i en kortläsare. Om kameran visar 0 bilder men det använda utrymmet på kortet ser ungefär rätt ut, pekar det mer på skador i filsystemet än på faktisk radering.

Min ordning skulle vara denna.

1. Sätt CF-kortet i skrivskyddsläge om din adapter har det.
  2. Prova en andra kortläsare. Dåliga läsare orsakar många falska fall av korruption.
  3. Kontrollera använt utrymme jämfört med ledigt utrymme. Om ett 32GB-kort visar 28GB använt finns dina data troligen fortfarande kvar.
  4. Skapa först en avbild av kortet. Jag bryr mig mer om detta steg än om reparationsverktyg.
  5. Skanna avbilden med Disk Drill eller en annan återställningsapp.

Jag håller delvis inte med om att köra CHKDSK tidigt. Gör inte det. Det skriver om metadata och gör ibland fotoåterställning sämre. Spara reparationer till efter återställningen, eller hoppa över dem och ta kortet ur bruk.

För fotoarbete brukar Disk Drill fungera bättre med RAW och återuppbyggnad av mappar än äldre gratisverktyg. Om du vill ha en snabb visuell genomgång är denna videoguide för fotoåterställning från CF-kort lätt att följa.

Om kortet visar fel kapacitet, kopplar ner, eller blir varmt, stoppa. Då är det ett jobb för labb, inte något man fixar hemma.

Jag skulle faktiskt lägga till en sak som @mikeappsreviewer och @himmelsjager bara nämnde lite kort: kontrollera om filerna bara är dolda eller om DCIM-mappen har blivit korrupt. Jag har sett CF-kort där kameran inte visade någonting, Finder/Explorer inte visade någonting, men utrymmet fortfarande var upptaget och bildfilerna låg där med trasiga attribut eller föräldralösa poster.

Ett par saker jag inte skulle göra än:

• kör inte något reparationsalternativ som kameran erbjuder
  • låt inte Windows skanna och fixa
  • lita inte på den första tomma mappvyn

Om kortet monteras, försök först att visa dolda filer. På Windows kan attrib -h -s /s /d X:\*.* ibland göra att saker blir synliga igen om det bara är ett katalog-/attributproblem. Det är mindre ingripande än att hoppa direkt till filsystemsreparation. Jag vet att vissa går direkt till återställningsprogram, men ibland var bilderna aldrig egentligen raderade.

Om det misslyckas, ja, skapa en avbild av kortet och skanna avbilden. Där håller jag med. Disk Drill är ett av de bättre valen för fotoåterställning från CF-kort eftersom det hanterar RAW-format ganska bra och låter dig förhandsgranska innan återställning. Jag skulle återställa till en annan enhet och sedan jämföra antal filer och storlekar, inte bara filnamn.

En praktisk sak till: om din kamera skrev sidecar-filer eller små JPEG-förhandsvisningar, återställ dem också. De kan hjälpa dig att lista ut vad som saknas.

Den här tråden på rekommendationer för programvara för dataåterställning från CF-kort för saknade kamerabilder är också värd att läsa.

Om kortet kopplas från slumpmässigt, rapporterar fel storlek eller får kortläsaren att balla ur, sluta pilla med det. Det är vanligtvis där gör det själv övergår i dataförlust.

Liten sak jag skulle kontrollera som @himmelsjager, @sterrenkijker och @mikeappsreviewer bara delvis var inne på: var kameran inställd på att spela in till ett annat mappnummer eller ett konstigt filnumreringsläge? Vissa kamerahus tappar bort den aktuella mappen och får det att se ut som att kortet är tomt när filerna egentligen finns i en annan DCIM-undermapp.

Jag håller inte riktigt med om att försöka med attributfixar för tidigt om kortet beter sig instabilt. Om kortläsaren tappar anslutningen ens en gång, hoppa över smarta justeringar och gå direkt till en sektoravbild.

Min metod efter att ha bekräftat att kortet upptäcks:

• läs kortet i Linux om möjligt, eftersom det tenderar att montera skadade FAT-volymer mer diskret
  • kopiera först bara en rå avbild
  • inspektera den avbilden efter JPEG-huvuden och RAW-signaturer innan du gör en bred återställning
  • kör sedan Disk Drill på avbilden, inte på originalkortet

Fördelar med Disk Drill:

• bra stöd för RAW/fotoformat
  • förhandsvisningarna är faktiskt användbara
  • enklare sortering än i avskalade verktyg

Nackdelar med Disk Drill:

• inte det billigaste alternativet
  • djupa skanningar kan ge många dubbletter
  • återställning av mappstruktur är inte alltid perfekt

Ytterligare ett praktiskt tips: om du återställer både fullständiga RAW-filer och inbäddade JPEG-förhandsvisningar, jämför tidsstämplarna. Det visar ofta om filer verkligen saknas eller bara är delvis skadade. Om kortet någon gång tidigare har gett ett CF-fel i kameran skulle jag pensionera det även om återställningen fungerar.