Ik probeer foto’s te herstellen die na een fotoshoot plotseling van de CF-kaart van mijn camera zijn verdwenen. De kaart werkte prima, maar nu ontbreken de afbeeldingen en ik ben bang dat ze zijn verwijderd of dat de kaart beschadigd is. Ik heb echt hulp nodig met veilige stappen voor fotoherstel van een CF-kaart of software-aanbevelingen, zodat ik het niet erger maak en de foto’s hopelijk kan terugkrijgen.
Ik heb dit meegemaakt na een betaalde shoot, en ja, dat gevoel is waardeloos. Je komt thuis, stopt de CF-kaart in de lezer, en je computer doet alsof hij die nog nooit eerder heeft gezien. Of de helft van de bestanden is verdwenen. Ik heb kaarten hersteld die er slechter aan toe waren dan dat, dus doe nog niets overhaast. Als de CompactFlash-kaart niet fysiek verbrijzeld is of onherstelbaar waterschade heeft, maken je foto’s en clips nog steeds een redelijke kans.
Wat je eerst moet doen
Doe deze drie dingen voordat je een herstelapp aanraakt.
- Stop met het gebruiken van de kaart. Haal hem uit de camera. Geen testfoto’s. Geen bestanden erop slepen. Elke schrijfactie brengt oude data in gevaar.
- Formatteer hem niet. Als Windows of macOS zegt dat de kaart geformatteerd moet worden, negeer dat dan. Daarop klikken maakt het herstelwerk alleen maar moeilijker.
- Gebruik een echte CF-kaartlezer. Sluit de camera niet via USB aan en verwacht geen betrouwbare resultaten. Dat heb ik één keer geprobeerd. Slecht idee. Je wilt dat de kaart via een speciale kaartlezer wordt gekoppeld, zodat de hersteltool het opslagapparaat zelf ziet.
Controleer of de computer de kaart ziet
Open op Windows Schijfbeheer. Open op Mac Schijfhulpprogramma. Je zoekt naar één simpel ding: dat de kaart verschijnt met ongeveer de juiste capaciteit.
Als hij daar verschijnt, zelfs als de partitie beschadigd lijkt, heb je thuis nog steeds een manier om verder te gaan.
Als hij helemaal niet verschijnt, of als de kaart fysieke schade heeft, dan zal software niet veel helpen. Op dat punt is een lab de volgende stap, zoals het CleverFiles data recovery center.
Over herstelsoftware
Als het systeem de kaart detecteert, is software meestal de aangewezen stap. Hier is een YouTube-uitlegvideo als je het proces eerst wilt bekijken:
Ik heb in de loop der tijd een paar tools geprobeerd. De gratis varianten zijn wisselvallig.
PhotoRec vindt bestanden, zeker, maar de workflow is stroef. Het gooit herstelde bestanden in algemene mappen, verwijdert namen en maakt sorteren tot een rommeltje. Recuva is makkelijker, al heb ik zwakke resultaten gehad met RAW-formaten van Nikon- en Canon-camera’s.
Disk Drill was in mijn ervaring de minst irritante optie. De previewfunctie helpt. De ondersteuning voor camerabestandstypen is beter dan wat ik van de meeste gratis tools kreeg. Ik heb het gebruikt op CR2, NEF, ARW en een paar grote videobestanden van oudere Lexar-kaarten.
Het proces dat ik volg
- Installeer de herstelapp op de schijf van je computer. Niet op de CF-kaart. Klinkt vanzelfsprekend, maar mensen doen het toch.
- Maak eerst een volledige image van de kaart als die instabiel lijkt. Een byte-voor-byte-back-up geeft je een veiligere bron om te scannen. Als de kaart tijdens het herstel verder begint uit te vallen, heb je nog steeds de image.
- Scan de kaart of de image. Laat het proces afronden. Annuleer niet te vroeg omdat de eerste scan leeg lijkt.
- Bekijk een preview van wat er gevonden is. Open afbeeldingen. Spoel door video’s. Een bestandsnaam betekent niets als het bestand beschadigd is.
- Zet de herstelde data ergens anders terug. Sla op naar je interne schijf of een externe SSD. Schrijf de herstelde bestanden nooit terug naar dezelfde CF-kaart.
Als je videobestanden vreemd terugkomen
Ik liep hier ooit tegenaan met opnames van een evenement. De clips werden hersteld, maar een paar wilden niet goed openen.
VLC repareert soms beschadigde videocontainers als je het invoer- en codecgedrag wijzigt zodat kapotte bestanden automatisch worden hersteld. Op Windows is Untrunc ook het bekijken waard. Het kan headers opnieuw opbouwen als de bestandsinhoud er nog is, maar het begin beschadigd is.
Wat je na het herstel met de kaart moet doen
Ga pas weer met de kaart aan de slag nadat je bestanden veilig op twee plekken staan.
Daarna kun je, als je hem wilt testen, CHKDSK op Windows of EHBO op Mac uitvoeren. Als er fouten blijven verschijnen, zou ik de kaart niet meer vertrouwen voor betaald werk. Als hij stabiel lijkt, formatteer hem dan in de camera, niet op de computer.
Korte versie: stop met erop schrijven, formatteer niet, gebruik een kaartlezer, controleer of de kaart zichtbaar is in Schijfbeheer of Schijfhulpprogramma, en herstel de bestanden daarna naar een andere schijf. Die volgorde is belangrijker dan mensen denken.
Hopelijk krijg je je opnames terug. Ik heb het meegemaakt, en rustig te werk gaan hielp meer dan wat dan ook.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer zei: controleer de camera voordat je aanneemt dat de kaart je bestanden heeft opgeslokt. Ik heb camera’s gezien die de mapstructuur kwijtraakten, waarna de foto’s nog steeds verschenen zodra de kaart in een kaartlezer ging. Als de camera 0 afbeeldingen aangeeft maar de gebruikte ruimte op de kaart ongeveer klopt, wijst dat eerder op schade aan het bestandssysteem dan op echte verwijdering.
Mijn volgorde zou deze zijn.
- Zet de CF-kaart in schrijfbeveiligde modus als je adapter dat heeft.
- Probeer een tweede kaartlezer. Slechte kaartlezers veroorzaken veel nepgevallen van corruptie.
- Controleer gebruikte ruimte versus vrije ruimte. Als een kaart van 32GB 28GB gebruikt toont, zijn je gegevens waarschijnlijk nog steeds aanwezig.
- Maak eerst een image van de kaart. Deze stap vind ik belangrijker dan hersteltools.
- Scan de image met Disk Drill of een andere herstelapp.
Ik ben het er niet helemaal mee eens om CHKDSK vroeg uit te voeren. Niet doen. Het herschrijft metadata en maakt fotoherstel soms erger. Bewaar reparaties voor na het herstel, of sla ze over en stel de kaart buiten gebruik.
Voor fotowerk doet Disk Drill het meestal beter met RAW en mapreconstructie dan oudere gratis tools. Als je een snelle visuele uitleg wilt, is deze videogids voor herstel van CF-kaartfoto’s gemakkelijk te volgen.
Als de kaart de verkeerde capaciteit toont, offline gaat of heet wordt, stop dan. Dat is werk voor een lab, geen oplossing voor thuis.
Ik zou eigenlijk nog één ding toevoegen waar @mikeappsreviewer en @himmelsjager het maar heel even over hadden: controleer of de bestanden gewoon verborgen zijn of dat de DCIM-map in de war is geraakt. Ik heb CF-kaarten gezien waarbij de camera niets toonde, Finder/Explorer niets toonde, maar de ruimte nog steeds in gebruik was en de afbeeldingsbestanden daar gewoon stonden met kapotte attributen of verweesde vermeldingen.
Een paar dingen die ik nog niet zou doen:
- voer geen enkele reparatieoptie uit die de camera aanbiedt
- laat Windows niet scannen en herstellen
- vertrouw niet op de eerste lege mapweergave
Als de kaart wordt aangekoppeld, probeer dan eerst verborgen bestanden weer te geven. In Windows zorgt attrib -h -s /s /d X:\*.* er soms voor dat dingen weer zichtbaar worden als het alleen om een map-/attribuutprobleem gaat. Dat heeft minder impact dan meteen in bestandssysteemherstel te duiken. Ik weet dat sommige mensen direct naar herstelsoftware grijpen, maar soms zijn de foto’s nooit echt verwijderd.
Als dat niet werkt, ja, maak dan een image van de kaart en scan die image. Daar ben ik het wel mee eens. Disk Drill is een van de betere keuzes voor fotoherstel van CF-kaarten omdat het redelijk goed met RAW-formaten omgaat en je een voorbeeld kunt bekijken voordat je herstelt. Ik zou herstellen naar een andere schijf en daarna het aantal bestanden en de bestandsgroottes vergelijken, niet alleen de bestandsnamen.
Nog één praktisch ding: als je camera sidecar-bestanden of kleine JPEG-voorbeelden heeft weggeschreven, herstel die dan ook. Ze kunnen je helpen uit te zoeken wat er ontbreekt.
Ook deze thread op aanbevelingen voor software voor gegevensherstel van CF-kaarten voor ontbrekende camerafoto’s is de moeite waard om te lezen.
Als de kaart willekeurig de verbinding verbreekt, de verkeerde grootte meldt of de kaartlezer in de war brengt, stop dan met eraan te prutsen. Dat is meestal het punt waarop doe-het-zelf overgaat in gegevensverlies.
Klein punt dat ik zou controleren waar @himmelsjager, @sterrenkijker en @mikeappsreviewer slechts deels omheen draaiden: stond de camera ingesteld om op te nemen naar een ander mapnummer of een vreemde bestandsnummeringsmodus? Sommige body’s “verliezen” de huidige map en laten het lijken alsof de kaart leeg is, terwijl de bestanden eigenlijk in een andere DCIM-submap staan.
Ik ben het enigszins oneens met het te vroeg proberen van attribuutfixes als de kaart zich instabiel gedraagt. Als de reader ook maar één keer de verbinding verliest, sla slimme tweaks dan over en ga meteen naar een sectorimage.
Mijn aanpak nadat is bevestigd dat de kaart wordt gedetecteerd:
- lees de kaart indien mogelijk in Linux, omdat dat beschadigde FAT-volumes meestal stiller mount
- kopieer eerst alleen een ruwe image
- inspecteer die image op JPEG-headers en RAW-signaturen voordat je brede recovery uitvoert
- voer daarna Disk Drill uit op de image, niet op de originele kaart
Voordelen van Disk Drill:
- goede ondersteuning voor RAW-/fotoformaten
- previews zijn daadwerkelijk nuttig
- eenvoudiger sorteren dan bij kale tools
Nadelen van Disk Drill:
- niet de goedkoopste optie
- diepe scans kunnen veel duplicaten opleveren
- herstel van mapstructuren is niet altijd perfect
Nog een praktische tip: als je zowel volledige RAW’s als ingesloten JPEG-previews herstelt, vergelijk dan de tijdstempels. Dat vertelt je vaak of bestanden echt ontbreken of alleen gedeeltelijk beschadigd zijn. Als de kaart hiervoor ooit al een CF-fout in de camera heeft gegeven, zou ik hem buiten gebruik stellen, zelfs als recovery werkt.