Jeg slettede ved en fejl vigtige filer på min Mac og indså derefter, at jeg aldrig havde sat Time Machine op. Jeg har allerede tjekket Papirkurven og søgt efter nylige sikkerhedskopier, men jeg kan stadig ikke finde dem. Jeg har virkelig brug for at få disse dokumenter tilbage til arbejdet, så jeg leder efter den sikreste måde at gendanne slettede filer på en Mac uden Time Machine.
Jeg stødte selv på dette en gang på min Mac, og ja, at tømme Papirkurven føles forfærdeligt i cirka 10 sekunder. Alligevel betyder det ikke altid, at filerne er væk for altid. Det folk ofte gør forkert, er at fortsætte med at bruge Macen normalt bagefter. På Macs med SSD bliver slettet plads genbrugt hurtigt. Når macOS først skriver over de blokke, falder chancen for gendannelse kraftigt.
Jeg ville gå frem i denne rækkefølge.
1. Tjek først Time Machine og iCloud
Det er den hurtigste løsning, når det virker.
- Åbn mappen, hvor filen plejede at ligge.
- Gå ind i Time Machine, og gå tilbage til en sikkerhedskopi fra før du tømte Papirkurven.
- Gendan filen.
- Log derefter ind på https://iCloud.com og tjek Senest slettet for filer eller billeder.
Hvis en af de tjenester gjorde sit arbejde, tager gendannelse få minutter, ikke flere timer.
2. Tjek efter APFS-snapshots
Mange Mac-brugere overser denne mulighed. macOS gemmer ofte lokale APFS-snapshots af sig selv, selv på systemer uden en fuld Time Machine-rutine. Jeg ville åbne Diskværktøj, vælge APFS-datavolumen og se, om der findes snapshots fra før sletningen. Hvis der gør, kan dine filer stadig ligge der.
3. Prøv gendannelsessoftware
Hvis sikkerhedskopierne ikke giver noget, ville jeg hurtigt gå videre hertil. Disk Drill er som regel den nemmeste løsning for de fleste på nyere Macs, inklusive Apple Silicon. Trinene er ret enkle:
- Installer appen.
- Vælg drevet, hvor de slettede filer var gemt.
- Kør en scanning.
- Forhåndsvis det, den finder.
- Gendan til et andet drev, hvis du har et.
Der findes gratis værktøjer som PhotoRec, og jeg har selv brugt den slags før. Det virker, sådan nogenlunde. Problemet er outputtet. Du får ofte filer tilbage uden navne, uden mappestruktur og med en masse sorteringsarbejde bagefter.
En ting mere: SSD'er bruger TRIM. Det er vigtigt. TRIM hjælper med at slette slettede data hurtigere, end gamle mekaniske harddiske nogensinde gjorde. Så tid betyder meget her. Hvis du fortsætter med at bruge Macen, installerer tilfældige apps, downloader ting eller kopierer filer rundt, gør du gendannelse værre. hurtigt.
Jeg ville tjekke Time Machine og iCloud først. Hvis de ikke giver noget, så start en gendannelsesscanning med det samme. Jeg har set folk få filer tilbage selv efter at have tømt Papirkurven, mest når de stoppede med at bruge Macen med det samme og tog sig af gendannelsen først.
Stop med at bruge Macen med det samme. Det betyder mere end noget som helst andet. Hver ny skrivning forringer chancerne for gendannelse, især på SSD’er.
Jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Jeg ville ikke bruge meget tid på først at rode rundt i Diskværktøj, hvis filerne betyder meget. Flere klik, flere skrivninger, mere risiko. Hold det kort og gå videre til gendannelse fra et andet drev.
Det ville jeg gøre.
- Hvis filerne lå i iCloud Drive, så tjek iCloud Drive på nettet, ikke kun Senest slettet. Nogle gange vises dokumenter stadig der.
- Tjek appspecifik gendannelse. Pages, Word, Excel, Adobe og Noter gemmer ofte kopier med autosave, midlertidige filer eller versionshistorik.
- Kig i disse mapper:
~/Library/Containers
~/Library/Autosave Information
/private/var/folders
Åbn Finder, Gå, Gå til mappe. - Hvis dokumenterne tidligere blev sendt via mail eller beskeder, så søg i Mail, Beskeder, Slack, Discord eller Teams efter vedhæftede filer.
- Hvis FileVault var slået til, og Macen er blevet brugt meget siden sletningen, falder dine chancer hurtigt. SSD + TRIM er brutalt.
Hvis du har brug for software til filgendannelse, er Disk Drill det første værktøj, jeg ville prøve på Mac. Installer det om muligt på et eksternt drev, scan det interne drev, og gendan filer til en anden disk. Den del er vigtig. Gendan ikke tilbage til den samme Mac-diskenhed.
Hvis du vil have en visuel gennemgang, er denne video om gendannelse af slettede filer på Mac nyttig:
trin for trin-guide til at gendanne slettede filer på Mac
Hvis det er arbejdsdokumenter og de har en økonomisk værdi, så sluk Macen og aflever den til et datagendannelsesfirma. Gør det selv er fint, indtil filerne er mere værd end servicegebyret.
En vinkel, som hverken @mikeappsreviewer eller @cacadordeestrelas rigtig lagde nok vægt på, er versionsstyring på appniveau. På macOS er nogle dokumenter ikke virkelig “væk”, selv når filen er det. Højreklik på den overordnede mappe eller genåbn appen, der oprettede filen, og tjek ting som Gennemse alle versioner, Seneste, Gendannede filer eller AutoRecovery-paneler. Især Microsoft-apps kan være luskede med at gemme midlertidige kopier.
Tjek også Spotlight-privatlivsindstillingerne. Det lyder mærkeligt, men jeg har set filer være “forsvundet”, fordi mappen blev udelukket fra indeksering, og så antager folk, at de er slettet. Brug også Terminal:
mdfind 'filename'
og
find ~/ -name '*part_of_filename*' 2>/dev/null
Jeg er lidt uenig i at grave for dybt manuelt i temp-mapper, medmindre du ved, hvad du kigger på. Det bliver til digital containerdykning virkelig hurtigt.
Hvis filerne virkelig er slettet, så brug Disk Drill, men gør det forsigtigt. Det er bedre at få Mac’en til at opføre sig så tæt på skrivebeskyttet som muligt, og derefter kun scanne og gendanne til ekstern lagring. Hvis dokumenterne er vigtige, er dette også værd at læse: diskussion om den bedste software til gendannelse af filer fra Mac-harddisk
Kort version: apphistorik først, Terminal-søgning som nummer to, gendannelsesscanning som nummer tre. Og ja, stop med at bruge maskinen. Altså, seriøst stop.
En ekstra vinkel, jeg vil føje til det, som @cacadordeestrelas, @vrijheidsvogel og @mikeappsreviewer dækkede: tjek, om filerne nogensinde lå i en synkroniseret app-mappe ud over iCloud. Dropbox, OneDrive, Google Drive, Box, selv Notion-eksporter kan opbevare slettede filer i deres egen webpapirkurv i 30 dage eller mere. Mange glemmer, at mappen så lokal ud i Finder, men faktisk var cloud-administreret.
Jeg ville også tjekke:
- Preview-appens liste over seneste filer
- Tags i Finders sidepanel, hvis du brugte tags
/Volumeshvis dokumenterne ved en fejl blev gemt på et eksternt drev- Delte arbejdskonti på nettet, især Microsoft 365-versionshistorik
En lille uenighed med rådet om at scanne med det samme: hvis dokumenterne er ekstremt værdifulde, og din Mac har en loddet SSD med FileVault aktiveret, ville jeg stoppe, før jeg brugte gør det selv-værktøjer, og overveje en professionel først. Moderne Mac-computere er ikke gode mål for datagendannelse.
Hvis du vælger softwarevejen, er Disk Drill det praktiske valg for de fleste Mac-brugere.
Fordele:
- brugervenlig grænseflade
- god forhåndsvisning af filer
- håndterer APFS rimeligt godt
- hurtigere at bruge end kommandolinjeværktøjer
Ulemper:
- virker ikke mirakuløst mod TRIM
- bedst gendannelse kræver ofte et andet drev
- kan finde en masse junk, som skal sorteres
- betalte funktioner kan være nødvendige for fuld gendannelse
Hvis Disk Drill finder filerne, så gendan kun til et eksternt drev, aldrig tilbage til Macens interne disk.