Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn computer verwijderd en de Prullenbak geleegd voordat ik me realiseerde dat ze weg waren. Ik ben op zoek naar de beste software voor gegevensherstel om verwijderde bestanden veilig en snel terug te halen, vooral tools die goed werken op Windows en kunnen helpen documenten en foto’s te herstellen zonder meer gegevensverlies te veroorzaken.
Ik heb veel tijd besteed aan het testen van apps voor bestandsherstel, en de meeste praten zichzelf groot, om vervolgens uit elkaar te vallen zodra je er een rommelige schijf op loslaat. Een paar kunnen eenvoudige verwijderingen prima aan. Een paar zijn gemaakt voor techneuten die het niet erg vinden om door lelijke menu’s te prikken. Een paar gaven me na tien minuten al zin om ze te verwijderen. Als je de korte versie wilt, zou ik de meeste mensen verwijzen naar Disk Drill.
Ik kwam steeds weer terug bij Disk Drill om één simpele reden. Het werkt je niet tegen. Ik heb het gebruikt op verwijderde bestanden, geformatteerde schijven, RAW-partities, beschadigde SD-kaarten, USB-sticks, externe harde schijven en ook wat camerakaarten. Het deed het vaak genoeg goed dat ik het niet langer als back-upoptie behandelde en het als eerste begon te gebruiken. De indeling is makkelijk te lezen, en dat is belangrijk wanneer je al gestrest bent en probeert de schijf niet nog verder te beschadigen. Bestandsvoorbeeld helpt enorm, omdat je kunt controleren wat er nog staat voordat je alles terughaalt. Ik vond ook de byte-voor-byte back-uptool prettig. Wanneer een schijf instabiel leek, maakte ik eerst een kopie en scande ik de kloon in plaats van het origineel te belasten. Op Windows krijg je 100 MB gratis, wat genoeg is voor een kleine testrun.
Er zijn ook andere tools die de moeite waard zijn om achter de hand te houden.
PhotoRec. Gratis, sterk, lelijk. Ik heb het gebruikt toen ik geen budget had en toch resultaat nodig had. Het geeft niets om je oude mapstructuur, en je bestandsnamen komen meestal terug alsof het soep is. Dus ja, het vindt dingen. Daarna mag je een berg willekeurige bestanden uitzoeken. Als je geduld hebt, verdient het zijn plek.
Windows File Recovery. Dit is Microsofts eigen tool. Ook gratis. Ik heb het een paar keer geprobeerd bij eenvoudige NTFS-verwijderingen en het was behoorlijk, maar het draait in de Opdrachtprompt, dus ik zou het niet geven aan iemand die blokkeert bij getypte commando’s. Als je iets lichts wilt en geen extra software wilt installeren, is dit een van de eerste dingen die ik zou proberen.
GetDataBack. Oude naam, nog steeds aanwezig met een reden. Ik heb gezien dat het data van schijven haalde die Windows nauwelijks nog begreep. Het voelt technischer, minder gepolijst en een beetje vast in een oudere tijd, maar voor beschadigde bestandssystemen en partitieproblemen heeft het nog steeds pit. Voor zover ik zag, blijft het sterk bij NTFS- en FAT-herstelklussen.
Het eerste wat je moet doen, is stoppen met het gebruiken van de getroffen schijf. Meteen. Wanneer bestanden worden verwijderd, blijven de gegevens vaak nog staan totdat iets ze overschrijft. Ik heb mensen hun laatste goede kans zien verliezen omdat ze screenshots bleven opslaan, apps installeerden of hersteltools op dezelfde schijf downloadden.
En ja, installeer de herstelapp niet op de schijf die je probeert te redden. Gebruik een andere interne schijf, een externe SSD of zelfs een USB-stick. Alles is veiliger dan schrijven naar de beschadigde schijf.
Eén harde regel. Als de schijf klikt, ratelt, steeds wegvalt of ontbreekt in BIOS of Schijfbeheer, sla software dan over. Ga naar een herstelbedrijf. Software helpt bij logische schade. Fysiek falen is een heel ander probleem. Herhaalde scans op een stervende schijf kunnen van een slechte dag een dode schijf maken. Deze heb ik op de irritante manier geleerd.
Ik hoop dat het goed afloopt. Als je er een probeert, laat dan weten wat er is gebeurd.
Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer, Disk Drill is de makkelijkste plek om te beginnen als je software voor het herstellen van verwijderde bestanden wilt zonder een steile leercurve. Over de gratis kant ben ik het echter niet helemaal eens. Voor gewone onbedoelde verwijdering op Windows verdient Recuva nog steeds aandacht. Het is oud, maar op gezonde schijven is het snel, licht en vaak voldoende voor foto’s, documenten en pdf’s die je hebt verwijderd en daarna uit de Prullenbak hebt geleegd.
Mijn snelle rangschikking voor normale gebruikers:
- Disk Drill, beste mix van snelheid, voorbeeldweergave en gebruiksgemak.
- Recuva, beste voor eenvoudige herstelklussen van verwijderde bestanden.
- R-Studio, beste als het bestandssysteem in de war is en je een wat nerdier UI niet erg vindt.
Als je bestanden belangrijk zijn, scan de schijf dan vanaf een andere schijf en herstel naar een andere schijf. Als de verwijderde bestanden op je systeem-SSD stonden, gebruik de pc dan zo min mogelijk. SSD TRIM wist verwijderde blokken snel, dus tijd is belangrijker dan mensen denken.
Nog iets, controleer eerst de cloud-prullenbak. OneDrive, Google Drive, Dropbox, zelfs Adobe-apps bewaren verwijderde kopieën soms langer dan Windows.
Als je extra context wilt, is deze Facebook-video over de beste dataherstelsoftware voor verwijderde bestanden een degelijk overzicht.
Ik zou dit opsplitsen op basis van van welk soort schijf je de bestanden hebt verwijderd, want dat verandert het antwoord meer dan mensen denken.
Als het een gewone HDD is, ben ik het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @waldgeist dat Disk Drill het beste startpunt is. Niet omdat het magisch is, maar omdat het een goede balans biedt tussen degelijke herstelresultaten en een interface die niet als straf aanvoelt. Voor verwijderde bestanden maakt dat uit. Je wilt scannen, voorvertonen, herstellen, klaar.
Waar ik het enigszins oneens ben, is dat Recuva vandaag de dag echt de “beste” optie zou zijn. Het is prima voor heel eenvoudige undelete-taken, zeker, maar zodra de verwijdering ouder is, het bestandssysteem rommelig is, of de schijf vreemd gedrag vertoont, valt het snel tegen. Ik zou R-Undelete er in sommige gevallen boven zetten, vooral als je nog een lichte optie wilt zonder meteen naar tools op professioneel niveau te springen.
Groot punt dat niemand moet wegwuiven: als dit een SSD was, kunnen je kansen sterk dalen door TRIM. In dat geval kan de “beste dataherstelsoftware” nog steeds bijna niets terugvinden, en dat is niet de schuld van de app. Mensen geven software de schuld terwijl de blokken al zijn gewist.
Mijn praktische kijk:
- Disk Drill voor het makkelijkste allround herstel van verwijderde bestanden
- R-Studio als de schijf/partitie zich vervloekt gedraagt
- PhotoRec als je alleen geeft om raw file carving en geen probleem hebt met een rommelig resultaat
- Windows File Recovery als je comfortabel bent met commando’s typen en iets gratis wilt
Bekijk dit ook als je een snel visueel overzicht wilt: beste dataherstelsoftware voor verwijderde bestanden uitgelegd
Nog één ding: herstel de bestanden naar een andere schijf. Niet naar dezelfde. Klinkt vanzelfsprekend, maar mensen doen het nog steeds en vragen zich dan af waarom dingen echt voorgoed verdwenen zijn.
Ik ben iets minder positief over Recuva dan @waldgeist, en iets minder terminal-vriendelijk dan @hoshikuzu. Voor de meeste mensen die gewoon verwijderde bestanden terug nodig hebben zonder instellingen te moeten bewaken, is Disk Drill nog steeds de veiligste aanbeveling.
Waarom ik daar zou beginnen
- duidelijke scanresultaten
- goede bestandsvoorvertoning vóór herstel
- kan meer aan dan alleen eenvoudige fouten met de Prullenbak
- gemakkelijker te beoordelen wat daadwerkelijk herstelbaar is
Voordelen van Disk Drill
- zeer beginnersvriendelijk
- voorvertoning werkt goed voor foto’s, documenten, video’s
- kan vondsten beter sorteren dan veel oudere tools
- nuttig als de verwijderingsbron USB, SD, een externe schijf is, niet alleen de systeemschijf
Nadelen van Disk Drill
- gratis herstel op Windows is beperkt
- diepe scans kunnen traag aanvoelen op grote schijven
- niet de goedkoopste als je maar één kleine herstelklus nodig hebt
Waar ik een beetje afwijk van @mikeappsreviewer: als de bestanden extreem belangrijk zijn, zou ik niet meteen eerst gaan scannen. Ik zou controleren of de bestanden in een prullenbak op app-niveau of in versiegeschiedenis stonden. Office-apps, Adobe-apps en sync-clients bewaren soms herstelbare kopieën buiten normale workflows voor verwijderde bestanden.
Mijn rangschikking zou zijn:
- Disk Drill voor het gemakkelijkste allround gebruik
- R-Studio als resultaten belangrijker zijn dan de interface
- PhotoRec als je chaos accepteert om maximaal ruw herstel te krijgen
Als dit een SSD-opstartschijf was, houd de verwachtingen dan realistisch. Dat is het enige geval waarin beste datahersteltool soms nog steeds betekent dat er niets meer over is om te herstellen.