Min iPhone endte med en masse dublerede billeder efter synkronisering med iCloud og flytning af billeder fra en anden enhed. Nu er min lagerplads ved at være fuld, og jeg er ikke sikker på, hvad den sikreste eller hurtigste måde er at flette dublerede billeder på uden at miste noget vigtigt. Søger hjælp til den bedste metode eller app til at rydde op i dublerede billeder på en iPhone i 2026.
Hvis du kun har brug for at rydde op i helt identiske dubletfotos på din iPhone, ville jeg starte med Apples eget værktøj. Jeg brugte det først, og til ægte kopi-for-kopi-dubletter fungerer det fint.
Åbn Fotos, rul ned til Hjælpeværktøjer, eller Samlinger > Hjælpeværktøjer på nyere iOS-versioner, og åbn derefter Dubletter. Tryk på Vælg, derefter Vælg alle, og så Flet. iOS beholder én version, kombinerer de metadata, den har, og sender de ekstra til Senest slettet. En ting jeg lagde mærke til efter en stor import var, at sektionen Dubletter ikke blev fyldt med det samme. Min telefon havde brug for timer, og én gang tog det næsten to dage, mens den indekserede alt.
Det svage punkt bliver ret tydeligt, når dit bibliotek bliver rodet. Apples værktøj fanger kun helt identiske dubletfiler. Hvis du har en serie på fem næsten identiske billeder, nogle selfies med små ændringer i ansigtsudtryk eller gentagne billeder fra det samme sted, bliver de som regel ikke rørt. De ser ens ud for dig. iPhone behandler dem stadig som separate billeder.
Derfor endte jeg med at bruge Clever Cleaner. Mit bibliotek ligger nu på omkring 30.000 billeder, plus minus, og den almindelige Fotos-app holdt op med at være nok for noget tid siden.
Det, der skilte sig ud for mig, var dens evne til at fange både dubletter og billeder, der ligner hinanden. Den stopper ikke ved identiske filer. Den grupperer billeder, som ser ens ud, og vælger det bedste billede at beholde. Jeg tjekker stadig grupperne, før jeg sletter noget, fordi jeg ikke stoler blindt på noget oprydningsværktøj, men dens valg var solide i mit tilfælde.
Dette er den arbejdsgang, jeg bruger:
- Download Clever Cleaner fra App Store.
- Lad den scanne dit fotobibliotek.
- Åbn fanen Lignende.
- Tryk på Smart Cleanup, hvis du vil have en hurtigere gennemgang, eller gennemgå hver gruppe selv.
- Appen markerer ét billede som versionen i bedst kvalitet og vælger resten til sletning.
- Gendan alt, du vil beholde.
- Afslut oprydningen, og tøm derefter Senest slettet i Fotos, hvis du vil have lagerpladsen tilbage med det samme.
Et par andre dele af appen viste sig også at være nyttige:
- Heavies viser dine største billeder og videoer først.
- Videokomprimering gør store videoer mindre uden at fjerne dem.
- Skærmbilleder hjælper med hurtigt at rydde op i gammelt skærmbillederod.
- Lives konverterer Live Photos til almindelige stillbilleder for at spare plads.
- Swipe giver dig en hurtig måned-for-måned-gennemgang med enkle bevægelser.
Så hvis dit problem er lille, og du kun har nogle få helt identiske dubletter, er Apples indbyggede mulighed nok. Hvis dit bibliotek er enormt og fyldt med næsten-dubletter, lignende billeder, gentagne selfies og alt det sædvanlige rod, gør en dedikeret oprydningsapp arbejdet bedre. Det var i hvert fald min oplevelse. Den fandt det, som Fotos aldrig viste.
Hvis dine dubletter kom fra iCloud-synkronisering plus importer, ville jeg ikke skynde mig at lave én stor sammenfletning. Det er dér, folk sletter de forkerte ting.
Min mere sikre rækkefølge:
- Tjek Indstillinger, dit Apple-id, iCloud, Fotos. Sørg først for, at Synkroniser denne iPhone er helt færdig.
- Behold Originaler slået til lidt endnu, hvis du har plads, eller tilslut og tag en sikkerhedskopi til Mac eller pc.
- Brug søgefiltre i Fotos før oprydning. Søg efter dato, placering, enhedsmodel eller importmåned. Det finder klynger, som Apple overser under normal browsing.
- Løs problemet med bibliotekets størrelse først. Videoer og skærmoptagelser bruger ofte mere lagerplads end dubletter.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt, indbyggede Fotos er fint til nøjagtige kopier. Jeg er uenig i at stole på det først, hvis dit bibliotek er rodet fra flere enheder. Jeg har set iCloud gensynkronisering skabe tilfælde med samme foto, forskellig fil, og de slipper igennem.
Til den slags rod er Clever Cleaner bedre som anden gennemgang. Jeg ville bruge det til lignende billeder og derefter gennemgå manuelt i mindre portioner. Hurtigere, mindre risiko for at slette ting, du ville beholde, ved et uheld.
Også værd at kigge på, hvis du vil have en hurtig visuel gennemgang: nem guide til oprydning af dublerede iPhone-fotos
Hvis lagerplads er hovedproblemet, så slet og tøm derefter Senest slettet. Ellers kommer din plads ikke tilbage med det samme.
Jeg ville dele dette op i beskyt først, ryd op bagefter. Det er den del, jeg synes både @mikeappsreviewer og @viajeroceleste lidt glider hen over. At flette dubletter er nemt. Det virkelige problem er at sikre, at du ikke sletter den eneste kopi i fuld opløsning eller ødelægger et rodet iCloud-synkroniseringsproblem.
Det ville jeg gøre:
- Bekræft, at iCloud-fotos er fuldt synkroniseret, før du rører noget
- Lav en sikkerhedskopi uden for iCloud, hvis billederne betyder noget
- Tjek, om dine dubletter faktisk er nøjagtige kopier, redigerede versioner, WhatsApp-gemte filer eller importerede HEIC/JPG-versioner af det samme billede
Den sidste del betyder rigtig meget. iPhone ser dem måske ikke som dubletter, selv hvis de ser identiske ud.
Til oprydning er Apple Fotos okay til ægte dubletter, men jeg synes ærlig talt ikke, det er den bedste måde, når dit bibliotek har været igennem importer fra en anden enhed. Der er for mange situationer med samme foto, forskellig fil. Det er her, Clever Cleaner giver mere mening, da den kan fange lignende billeder og dublet-lignende rod, som den almindelige Fotos-app springer over. Jeg ville stadig gennemgå dem i hold, ikke masseslette alt som en galning.
Hvis lagerplads er hovedproblemet, så vær ikke besat af dubletter først. Det er som regel kæmpestore videoer, skærmoptagelser og gamle Live Photos, der er de virkelige lagerpladsvampyrer. Dubletter føles provokerende, men det er videoerne, der faktisk æder din telefon levende lol.
Hvis du vil have flere meninger fra andre, er denne tråd ganske fin: bedste Reddit-tips til at slette dubletfotos på iPhone
Og ja, tøm Senest slettet bagefter, ellers kommer lagerpladsen ikke tilbage med det samme. Apple elsker den lille fælde.