Min iPhone fick många dubblettbilder efter synkronisering med iCloud och flytt av bilder från en annan enhet. Nu börjar lagringsutrymmet bli fullt, och jag är inte säker på vad som är det säkraste eller snabbaste sättet att slå ihop dubblettbilder utan att förlora något viktigt. Söker hjälp med den bästa metoden eller appen för att rensa upp dubblettbilder på en iPhone år 2026.
Om du bara behöver rensa bort exakta dubblettfoton på din iPhone skulle jag börja med Apples eget verktyg. Jag använde det först, och för riktiga kopia-för-kopia-dubbletter fungerar det bra.
Öppna Bilder, bläddra till Verktyg, eller Samlingar > Verktyg på nyare iOS-versioner, och öppna sedan Dubbletter. Tryck på Markera, sedan Markera alla, och därefter Slå ihop. iOS behåller en version, kombinerar den metadata som finns och skickar de extra till Senast raderade. En sak jag märkte efter en stor import var att avsnittet Dubbletter inte fylldes på direkt. Min telefon behövde timmar, och en gång tog det nästan två dagar medan den indexerade allt.
Den svaga punkten blir ganska tydlig när ditt bibliotek blir rörigt. Apples verktyg fångar bara exakta dubblettfiler. Om du har en bildserie med fem nästan identiska bilder, några selfies med små förändringar i ansiktsuttrycket eller upprepade foton från samma plats, lämnas de oftast orörda. De ser likadana ut för dig. iPhone behandlar dem fortfarande som separata bilder.
Därför slutade jag med att använda Clever Cleaner. Mitt bibliotek ligger nu på runt 30 000 bilder, ungefär, och den vanliga Bilder-appen slutade räcka till för ett tag sedan.
Det som stack ut för mig var dess förmåga att hitta både dubbletter och liknande bilder. Den stannar inte vid identiska filer. Den grupperar foton som ser lika ut och väljer ut den bästa bilden att behålla. Jag kontrollerar fortfarande grupperna innan jag raderar något, eftersom jag inte litar blint på något städverktyg, men i mitt fall var dess val träffsäkra.
Det här är arbetsflödet jag använder:
- Ladda ner Clever Cleaner från App Store.
- Låt den skanna ditt bildbibliotek.
- Öppna fliken Liknande.
- Tryck på Smart Cleanup om du vill ha en snabbare genomgång, eller gå igenom varje grupp själv.
- Appen markerar ett foto som versionen med bäst kvalitet och väljer resten för radering.
- Återställ allt du vill behålla.
- Slutför rensningen och töm sedan Senast raderade i Bilder om du vill få tillbaka lagringsutrymmet direkt.
Några andra delar av appen visade sig också vara användbara:
- Heavies visar dina största foton och videor först.
- Videokomprimering minskar stora videor utan att ta bort dem.
- Skärmbilder hjälper dig att snabbt rensa bort gammalt skärmbildsbråte.
- Lives konverterar Live Photos till vanliga stillbilder för att spara utrymme.
- Swipe ger dig en snabb månad-för-månad-granskning med enkla gester.
Så om ditt problem är litet och du bara har några få exakta dubbletter räcker Apples inbyggda alternativ. Om ditt bibliotek är enormt och fullt av nästan-dubbletter, liknande bilder, upprepade selfies och allt det vanliga skräpet gör en dedikerad städapp ett bättre jobb. Det var i alla fall min erfarenhet. Den hittade sådant som Bilder aldrig visade.
Om dina dubletter kom från iCloud-synk plus importer skulle jag inte skynda mig in i en enda stor sammanslagning. Det är då folk raderar fel saker.
Min säkrare ordning:
- Kontrollera Inställningar, ditt Apple-ID, iCloud, Bilder. Se till att Synkronisera denna iPhone är helt klar först.
- Behåll Original på ett tag om du har utrymme, eller anslut och säkerhetskopiera till Mac eller PC.
- Använd sökfilter i Bilder före rensning. Sök efter datum, plats, enhetsmodell eller importmånad. Det hittar kluster som Apple missar vid normal bläddring.
- Sortera problemet med bibliotekets storlek först. Videor och skärminspelningar tar ofta mer lagringsutrymme än dubletter.
Jag håller med @mikeappsreviewer på en punkt, inbyggda Bilder duger för exakta kopior. Jag håller inte med om att förlita sig på det först om ditt bibliotek är rörigt från flera enheter. Jag har sett iCloud-omsynk göra fall med samma foto, olika fil, och de slinker igenom.
För den typen av röra är Clever Cleaner bättre som andra genomgång. Jag skulle använda det för liknande bilder och sedan granska manuellt i mindre omgångar. Snabbare, mindre risk att radera sådant du vill behålla av misstag.
Också värt en titt om du vill ha en snabb visuell genomgång: enkel guide för att rensa dubbla bilder på iPhone
Om lagringsutrymme är huvudproblemet, radera och töm sedan Senast raderade. Annars kommer utrymmet inte tillbaka direkt.
Jag skulle dela upp detta i skydda först, rensa sedan. Det är den delen som jag tycker att både @mikeappsreviewer och @viajeroceleste lite grann glider förbi. Att slå ihop dubbletter är enkelt. Det verkliga problemet är att se till att du inte raderar den enda fullupplösta kopian eller förstör ett rörigt iCloud-synkproblem.
Det jag skulle göra:
- Bekräfta att iCloud-bilder är helt synkroniserade innan du rör något
- Gör en säkerhetskopia utanför iCloud om bilderna är viktiga
- Kontrollera om dina dubbletter faktiskt är exakta kopior, redigerade versioner, WhatsApp-sparade bilder eller importerade HEIC/JPG-versioner av samma bild
Den sista punkten spelar stor roll. iPhone kanske inte ser dem som dubbletter även om de ser identiska ut.
För rensning är Apple Bilder okej för riktiga dubbletter, men jag tycker ärligt talat inte att det är det bästa sättet när ditt bibliotek har gått igenom importer från en annan enhet. För många situationer med samma foto, olika fil. Det är där Clever Cleaner är mer vettigt, eftersom det kan fånga liknande bilder och dubblettliknande rörighet som den vanliga Bilder-appen hoppar över. Jag skulle ändå granska i omgångar, inte massradera allt som en galning.
Om lagring är huvudproblemet, fokusera inte för mycket på dubbletter först. Oftast är det enorma videor, skärminspelningar och gamla Live Photos som är de verkliga lagringsvampyrerna. Dubbletter känns störande, men videor är det som faktiskt äter upp din telefon levande lol.
Om du vill ha fler åsikter från andra, är den här tråden helt okej: bästa Reddit-tipsen för att radera dubblettbilder på iPhone
Och ja, töm Senast raderade efteråt, annars kommer lagringsutrymmet inte tillbaka direkt. Apple älskar sådana små fallgropar.