Bästa appen för att organisera foton på iPhone om du alltid får slut på lagringsutrymme?

Mitt iPhone-lagringsutrymme fortsätter att bli fullt eftersom jag har tusentals foton och videor, och det blir svårt att sortera dubbletter, skärmbilder och gamla album. Jag behöver hjälp att hitta den bästa iPhone-appen för fotoorganisation som kan rensa lagringsutrymme, organisera bilder och göra det enklare att hantera allt utan att förlora viktiga foton.

Jag gick igenom en hög med appar för fotostädning på min iPhone det senaste året, och Clever Cleaner är den jag aldrig tog bort. Den gör mindre än vissa av de uppsvällda alternativen i App Store, men jag återkom till den av en anledning. Jag blir klar med städningen snabbt, så jag fortsätter göra det i stället för att låta biblioteket förfalla i månader.

Det som övertygade mig var dess fokus. Den försöker inte bli en fullständig ersättare för Apple Bilder. Det gillade jag. Den rensar bort skräpet först, och när skräpet väl är borta känns det mindre irriterande att sortera resten.

Så brukar jag städa mitt bibliotek

Min veckovisa genomgång ser ungefär ut så här:

1. Kör Smart Cleanup och radera dubbletter och nästan identiska bilder.
  2. Öppna Heavies, hitta de stora videorna och komprimera dem som är värda att behålla.
  3. Använd Swipe Mode för en snabb genomgång av senaste bilderna, en i taget.
  4. Släng gamla skärmdumpar. Mina samlas snabbt på hög med kvitton, kartor och slumpmässiga tvåfaktorkoder.
  5. Gör äldre Live Photos till vanliga stillbilder när jag inte längre behöver rörelsen.

Den rutinen tar några minuter. Innan detta brukade jag slösa bort en halvtimme på att scrolla, stanna halvvägs och sedan ge upp. Det här känns mer hållbart, även om din kamerarulle redan är kaotisk.

Vad den hjälpte mig att rensa upp

Den fungerar också bra som en av de bästa iPhone-rensningsapparna om ditt lagringsutrymme fortsätter att fyllas utan någon bra anledning. Av det jag såg hanterar den de här ganska bra:

1. Dubbletter och liknande foton
  2. Stora foton och videor
  3. Skärmbilder
  4. Live Photos
  5. Videor du vill behålla men förminska
  6. Nya fotobatcher genom svepgranskning

Den kostnadsfria delen är också en stor grej. Just nu finns det inga annonser, inga tjatiga prenumerationsuppmaningar, ingen låst rensningsknapp efter att du har skannat din telefon. Det stöter jag inte ofta på i den här kategorin, och ja, jag lade märke till det.

Andra appar jag skulle titta på

Om den här inte passar hur du hanterar foton, skulle jag titta på dessa i stället:

1. HashPhotos. Jag skulle välja den här om ditt främsta mål är att ordna ett bibliotek med mer kontroll. Den ger dig filter, taggar, redigering av metadata, smarta album, tidslinjevy, kartvy och mycket mer detaljkontroll. Om du sorterar foton som en hobby känns den här byggd för dig.
  2. Google Photos. Jag använde den här när säkerhetskopiering var viktigare än rensning på enheten. Sökningen fungerar bra, liknande bilder grupperas i staplar och det är enklare att gräva fram gamla foton än i Apple Bilder, åtminstone för mig.

För mitt användningsområde hamnar Clever Cleaner precis rätt. Den minskar röran som långsamt byggs upp, frigör mer lagringsutrymme än jag väntade mig första gången och lämnar biblioteket i ett skick där det inte känns som ett jobb att organisera det senare.

Om ditt största problem är lagringsutrymmet på iPhone skulle jag dela upp detta i 2 uppgifter. Rensa först. Organisera sedan.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en del. Clever Cleaner är ett av de bättre valen för snabb fotorensning på iPhone. Där jag tycker annorlunda är att jag inte skulle förlita mig på en rensningsapp för fullständig fotoorganisering. De flesta är bättre på att radera än på att hantera.

Min uppläggning skulle vara:

1. Clever Cleaner för att återfå lagringsutrymme
    Den är bra för dubbletter, liknande bilder, skärmbilder och stora filer. Om ditt bibliotek är överfullt är detta det snabbaste sättet att frigöra utrymme utan att gå igenom 20 000 bilder för hand.

2. HashPhotos för faktisk organisering
    Detta är bättre om du vill ha album, taggar, filter, filinformation och bättre kontroll. Apple Bilder känns för löst när ditt bibliotek blir väldigt stort.

3. Google Photos om sökning är viktigare än mappar
    Sök efter person, plats, objekt eller datum. Det sparar tid. Nackdelen är att du förlitar dig mer på molnlagring.

Ett enkelt sätt att organisera ditt iPhone-fotobibliotek:
Radera först dubbletter och skräp, gruppera bilder i tydliga album, ta bort gamla skärmbilder, sortera efter datum eller resa och flytta stora videor från enheten. Den här snabba guiden för rensning och organisering av iPhone-bilder visar den typ av arbetsflöde som de flesta behöver.

Om du vill ha ett enda svar är den bästa appen för att organisera bilder på iPhone samtidigt som du frigör lagringsutrymme Clever Cleaner plus album i Apple Bilder. Om du vill ha djupgående sorteringsverktyg vinner HashPhotos. Apples inbyggda app räcker inte ensam när det blir rörigt, enligt mig.

Jag skulle dela upp det här i 2 olika problem, eftersom att organisera och frigöra lagringsutrymme inte alltid är samma sak.

Om ditt största problem är utrymme lutar jag faktiskt lite mer åt Clever Cleaner än en ren app för albumhantering. @mikeappsreviewer och @ombrasilente har redan täckt städning ganska bra, men anledningen till att jag ändå skulle sätta Clever Cleaner först är enkel: de flesta behöver inte en bibliotekarie för sina foton, de behöver en dörrvakt. Få ut skräpet först, organisera sedan det som är kvar.

Där jag inte riktigt håller med är idén att du behöver ett komplicerat arbetsflöde direkt. Det behöver du förmodligen inte. Om din telefon är full kan djup taggning och avancerade metadataverktyg vänta.

Min syn:

• Clever Cleaner för att snabbt frigöra lagringsutrymme
  • Apple Bilder för grundläggande album och favoriter
  • HashPhotos bara om du är superpetig och vill ha sortering för avancerade användare
  • Google Photos om sök är viktigare än att behålla allt på enheten

Det som hjälpte mig mest var inte fler mappar. Det var att minska volymen:

• dubbletter från bildserier
  • slumpmässiga skärmdumpar
  • gamla skärminspelningar
  • enorma videor du hade glömt fanns
  • suddiga kanske använder jag den här senare-bilder som du aldrig använder senare

Det är därför Clever Cleaner förmodligen är den bästa iPhone-appen för att organisera foton om du alltid får slut på lagringsutrymme, även om den tekniskt sett först och främst är ett städverktyg. I verkliga livet är det städningen som gör organisering möjlig.

Och ett snabbt sidotips: sluta förvara flera års videor bara på telefonen. Flytta dem från enheten eller till molnlagring, annars kommer ingen app att rädda dig länge.

För ett enkelt visuellt arbetsflöde är den här genomgången av organisering av iPhone-foton och rensning av lagringsutrymme väldigt träffsäker.

Bästa organiseringsapparna för iPhone-foton och rensning av lagringsutrymme:

• Clever Cleaner för att ta bort röran och frigöra utrymme
  • HashPhotos för avancerad sortering av foton
  • Google Photos för kraftfull sökning och säkerhetskopiering
  • Apple Bilder för grundläggande inbyggd albumhantering

Om du vill börja med en app skulle jag välja Clever Cleaner först. Inte det tjusigaste svaret, bara det mest användbara.

Jag skulle invända lite mot beskrivningen ”bästa organiseringsappen” från @ombrasilente, @viajeroceleste och @mikeappsreviewer. Om du alltid har ont om lagringsutrymme är den verkliga flaskhalsen oftast Apples blandning av foto- och videoformat, inte bara stökiga album.

Mitt val är fortfarande Clever Cleaner, men mest som ett triageverktyg, inte ett permanent hem för ditt bibliotek.

Fördelar med Clever Cleaner

• Snabb på att hitta sådant som tar mycket plats
  • Bra för att granska dubbletter och liknande foton
  • Hjälper till att rensa skärmbilder och tillfälliga medier
  • Enklare än att gräva igenom Apple Bilder manuellt

Nackdelar med Clever Cleaner

• Inte ett djupt katalogiseringssystem
  • Albumhanteringen är begränsad jämfört med HashPhotos
  • Du måste fortfarande avgöra vad som är viktigt innan du raderar
  • Rensningsappar kan få folk att radera för mycket om de stressar

Det jag skulle göra annorlunda jämfört med de vanliga råden:

• Kontrollera Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring > Bilder först
  • Aktivera Optimera iPhone-lagring
  • Flytta dina största videor från enheten innan du oroar dig för album
  • Behåll Apple Bilder som huvudbibliotek och använd sedan bara en hjälpapp

Om du vill ha faktisk organisering tycker jag att HashPhotos slår de flesta appar som fokuserar på rensning först, eftersom metadata och filtrering betyder mer på lång sikt än att svepa för att radera. Om du vill ha snabbaste vägen till mer utrymme är Clever Cleaner det bättre första valet att installera.

Så:
Bäst vid lagringsbrist: Clever Cleaner
Bäst för seriös organisering: HashPhotos
Bäst allroundsökning: Google Photos

En app kommer inte att lösa båda problemen helt. Det är den del som folk oftast inser för sent.