Stasjonen ble RAW etter Windows-oppdatering. Er det verdt å prøve å gjenopprette NTFS-partisjonen fra RAW?

Etter en nylig Windows-oppdatering vises en av NTFS-diskene mine plutselig som RAW, og jeg får ikke åpnet noen av filene mine. Diskbehandling ser partisjonen, men Windows sier at den må formateres. Jeg prøver å finne ut om det er verdt å forsøke gjenoppretting av NTFS-partisjonen, og hvilke steg som er tryggest for å unngå å miste data.

Jeg støtte på dette med en disk som dukket opp som RAW, og jeg ville ikke ha konvertert den til NTFS først. Hvis Windows ber deg formatere den, betyr det ganske enkelt at det ikke lenger kan lese filsystemet. Det betyr ikke at filene dine er borte.

Det jeg så oftest var en partisjon som fortsatt lå der med riktig størrelse, mens NTFS-strukturen hadde blitt ødelagt nok til at Windows sluttet å forstå den.

Gjenopprett først. Fiks senere.

Hvis disken fortsatt viser riktig kapasitet, ville jeg ha skannet den før jeg rørte noe annet. Den enkleste jeg brukte var Disk Drill. Den pleier å oppdage RAW-partisjoner på egen hånd og samler noen gjenopprettingsmetoder i én omgang, noe som sparer tid. Velg RAW-disken, start skanningen, vent til den er ferdig, og gå deretter gjennom det den finner. Du bør kunne forhåndsvise ting som bilder, dokumenter, videofiler og andre vanlige formater før du gjenoppretter dem. Den delen er viktig, fordi den forteller deg om filene fortsatt er brukbare.

En liten, men viktig ting: lagre gjenopprettede filer på en annen disk. Ikke skriv dem tilbake til RAW-disken.

Hvis Disk Drill går glipp av noe, ville jeg prøvd UFS Explorer neste gang. Jeg har sett det hente ut filer som andre verktøy hoppet over. DiskGenius er også verdt et forsøk, siden det gjør filgjenoppretting og partisjonsgjenoppretting i samme app. Jeg ville sammenlignet resultatene før jeg gjorde noe reparasjonsforsøk. Noen ganger ser ett verktøy mappestrukturen, mens et annet bare finner rå filer, og den forskjellen betyr noe.

Etter at de viktige dataene dine er trygt lagret et annet sted, kan du ta for deg selve partisjonen. Hva du gjør videre avhenger av hvorfor den ble RAW i utgangspunktet.

1. Formater den til NTFS hvis målet ditt bare er å bruke disken igjen.
  2. Gjenopprett partisjonen hvis partisjonstabellen ble skadet og dataene fortsatt ser ut til å være der.
  3. Kjør CHKDSK først etter gjenoppretting, og bare hvis dette ser ut som mild NTFS-korrupsjon. Det fikser filsystemproblemer. Det er ikke et gjenopprettingsverktøy.
  4. Bytt ut disken hvis SMART-varsler, dårlige sektorer eller gjentatte lesefeil begynner å dukke opp. På det tidspunktet slutter jeg å stole på maskinvaren.

Den største tabben jeg ville unngått er å kaste reparasjonskommandoer på disken før du har kopiert ut filene dine. Alt som skriver endringer til filsystemet kan gjøre gjenoppretting vanskeligere. Få ut dataene dine først. Deretter kan du reparere den, formatere den på nytt, eller kaste disken hvis den er i ferd med å dø.

Ja, det er verdt å prøve å gjenopprette den. RAW etter en Windows-oppdatering betyr ofte at Windows mistet NTFS-metadataene, ikke filene dine. Stor forskjell.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt: ikke formater først. Jeg er litt uenig i å hoppe rett til reparasjonsverktøy etter skanninger. Først ville jeg utelukket de enkle tingene som Windows-oppdateringer noen ganger ødelegger.

Gjør dette i denne rekkefølgen:

1. Prøv en annen SATA- eller USB-kabel, port og PC.
  2. Sjekk SMART-helsen med CrystalDiskInfo eller SSD-produsentens verktøy.
  3. Se i Event Viewer etter disk- eller NTFS-feil rundt tidspunktet for oppdateringen.
  4. Hvis SMART ser bra ut og størrelsen virker riktig, lag først et sektor-for-sektor-avbildning hvis dataene er viktige.

Deretter gjenoppretter du fra avbildningen, ikke den originale disken. Det reduserer risikoen hvis disken begynner å gi lesefeil. Mange hopper over dette og angrer.

For gjenoppretting er Disk Drill helt greit og enkelt å bruke på RAW-disker. Hvis du vil ha en rask oversikt over topprangerte datagjenopprettingsverktøy for 2026, hjelper denne videoen: se den beste programvaren for datagjenoppretting for 2026

En ting til. TestDisk er verdt å prøve før en full filutskjæring hvis partisjonsoppføringen eller NTFS-oppstartssektoren ble skadet. Det er mindre brukervennlig, men når det fungerer, beholder du navn og mapper. Hvis TestDisk viser at begge NTFS-oppstartssektorene er dårlige, må du slutte å skrive til disken.

Hvis disken er en SSD, må du handle raskt. TRIM gjør mislykket gjenoppretting verre over tid. Den delen blir ofte oversett.

Så ja, gjenopprett først. Men jeg ville laget et avbildning først, deretter testet partisjonsreparasjon, og så filgjenoppretting. Den rekkefølgen redder mer data etter min erfaring.

Ja, det er verdt å prøve, men jeg ville vært forsiktig med å anta at Windows-oppdateringen er den faktiske årsaken. Noen ganger er oppdateringen bare tidspunktet da Windows endelig oppdager et allerede ustabilt filsystem.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sognonotturno om én ting: ikke formater det ennå. Men jeg er litt mindre entusiastisk til å prøve reparasjoner tidlig, selv trygge. Hvis partisjonen fortsatt viser riktig størrelse, betyr det ofte at dataområdet fortsatt er der og at bare NTFS-metadataene eller oppstartssektoren har blitt ødelagt.

Det jeg ville lagt til er dette: sjekk partisjonen i en Linux live-USB først. Hvis Linux kan montere den skrivebeskyttet, kan du kanskje kopiere ut ting uten å kjøre noen gjenopprettingsskanning i det hele tatt. Det er noen ganger raskere og bevarer mapper bedre enn å gå rett til filuttrekkingsverktøy. Hvis Linux også ser den som RAW eller ukjent, så ja, gå videre til gjenopprettingsprogramvare.

Disk Drill er et solid alternativ for gjenoppretting av RAW-disker fordi det er enkelt å skanne partisjonen og forhåndsvise filer før gjenoppretting. Jeg ville brukt det til triage, ikke til å fikse disken. Hvis det finner filene dine med vanlige navn og mapper, er det et veldig godt tegn.

Deaktiver også automatisk montering hvis du fortsetter å koble til disken igjen. Windows kan være irriterende pågående med formatere denne disken-oppførsel.

For mer lesing er denne tråden ganske relevant: Diskusjon om gjenoppretting fra RAW til NTFS for gamle harddisker

Kortversjon: gjenopprett data først, slett så disken og opprett NTFS på nytt senere. Hvis disken begynner å klikke, forsvinne eller bli ekstremt treg, stopp gjør det selv-forsøk og behandle det som mulig maskinvarefeil.

Ja, det er verdt å prøve, men jeg ville skilt mellom to mål som ofte blandes sammen: gjenopprette filer og reparere volumet. Jeg er enig med @sognonotturno, @sterrenkijker og @mikeappsreviewer i å ikke formatere først, men jeg er litt uenig i tanken om at partisjonsreparasjon bør stå høyt på listen hvis dataene er viktige. RAW etter en oppdatering kan bare være skade på NTFS-metadata, men det kan også være øyeblikket der en svak disk endelig gir etter.

Min vurdering: før gjenopprettingsprogramvare, sjekk om partisjonens offset og størrelse fortsatt ser normale ut i Diskbehandling eller diskpart. Hvis disse plutselig er feil, peker det mer mot skade på partisjonstabellen enn enkel NTFS-korrupsjon. Ulikt problem, ulike sjanser.

Hvis oppsettet ser riktig ut, ville jeg unngå enhver skrivehandling og gjøre én av to ting:

1. Klone/lage et image av den hvis dataene betyr mye.
  2. Hvis disken virker stabil, skann den skrivebeskyttet med Disk Drill eller et annet gjenopprettingsverktøy.

Fordeler med Disk Drill: enkelt grensesnitt, god forhåndsvisning, håndterer RAW-volumer godt, grei for rask vurdering.
Ulemper med Disk Drill: ikke det mest dyptgående verktøyet for sterkt skadet NTFS, kan være tregt på store disker, og det vennligere grensesnittet kan skjule hva som faktisk skjer under panseret.

Det jeg ikke ville gjort ennå, er å kjøre CHKDSK bare fordi disken tidligere var NTFS. På et RAW-volum er CHKDSK ofte ubrukelig eller risikabelt.

Én ekstra vinkel ingen bør ignorere: hvis BitLocker var aktivert på et tidspunkt, bekreft at partisjonen ikke har mistet sin opplåste tilstand eller presentasjon av metadata. Jeg har sett RAW-rapporter som egentlig skyldtes et krypteringsrelatert tilgangsproblem.

Så ja, gjenopprett først. Hvis Disk Drill viser de opprinnelige mappene og filnavnene, er det et godt tegn. Hvis det bare finner generiske filtyper, må du regne med mer omfattende filsystemskade. Når filene er trygge, kan du bekymre deg for å bygge opp igjen eller formatere partisjonen.