Hur rensar man fotodata på en iPhone utan att radera allt?

Mina iPhone-bilder använder för mycket lagringsutrymme, men jag vill inte förlora hela mitt bibliotek. Finns det något säkert sätt att rensa bilddata, cacheminnen eller onödiga filer och samtidigt behålla mina viktiga bilder och videor?

Du behöver förmodligen inte radera hela ditt bildbibliotek. När mitt passerade 100 GB frigjorde jag en hel del utrymme genom att rensa bort sådant som jag egentligen inte ansåg vara en del av min fotosamling: dubbletter, serier med nästan identiska bilder, gamla skärmbilder, stora videor och Live Photos som jag inte behövde.

Att sortera tusentals filer manuellt var inte praktiskt, så jag använde Clever Cleaner. Den delar in dubbletter och liknande bilder, duplicerade videor, skärmbilder, Live Photos och stora mediefiler i kategorier. Du kan granska filer innan du tar bort dem, minska storleken på bilder med verktyget Komprimera eller gå igenom biblioteket ett objekt i taget i läget Svep.

Smart rensning är användbart om du vill hantera flera kategorier samtidigt. Funktionen kan ta bort liknande bilder och komprimera lämpliga mediefiler med några få tryck. Appen är gratis att använda, innehåller inga annonser och kräver ingen prenumeration för att komma igång. Vissa rensningsfunktioner har en ganska generös daglig gräns för nya användare.

Jag skulle rensa ungefär i den här ordningen:

1. Ta bort dubbletter och liknande bilder.
  2. Kontrollera stora videor och duplicerade videor.
  3. Radera oönskade Live Photos eller komprimera dem om du fortfarande vill behålla dem.
  4. Rensa bort gamla skärmbilder.
  5. Kör Smart rensning om du vill behandla flera kategorier samtidigt.
  6. Töm albumet Senast raderade i Bilder. Annars kan filerna fortsätta ta upp lagringsutrymme i upp till 30 dagar.

Kontrollera även mediefiler som lagras i Meddelanden. Att radera något från Bilder innebär inte nödvändigtvis att kopian som någon skickade till dig i en konversation tas bort. Öppna konversationen, tryck på kontaktens namn, välj Visa alla under Bilder och markera och radera sedan bilagorna som du inte längre behöver. Om hela konversationen kan tas bort försvinner även bilagorna när du raderar den.

Om du använder iCloud-bilder aktiverar du Optimera iPhone-lagring under Inställningar > Bilder. Då sparas mindre versioner på telefonen medan originalen i full upplösning finns kvar i iCloud.

Det är också enklare att arbeta med ett album i taget. Gamla resor och evenemang är bra ställen att börja på eftersom du snabbt kan jämföra 50 liknande semesterbilder i stället för att bläddra igenom hela biblioteket. När du är klar med den huvudsakliga rensningen räcker det att lägga en eller två minuter varje vecka på nya skärmbilder och dubbletter för att förhindra att problemet återkommer.

Om huvudmålet är att frigöra lagringsutrymme utan att förlora viktiga minnen är det överdrivet att radera hela biblioteket. Genom att rensa bort dubbletter, liknande bilder, stora videor, oönskade Live Photos, skärmbilder och gamla bilagor i Meddelanden kan du vanligtvis frigöra gott om utrymme utan att röra bilderna som du faktiskt bryr dig om.

Om iCloud-bilder är aktiverat raderas en bild från iCloud och dina andra synkroniserade enheter när du raderar den på din iPhone. Det finns ingen separat bildcache som du tryggt kan rensa. Det närmaste alternativet är Optimera iPhone-lagring, vilket kan ta tid innan utrymme frigörs. Innan du använder en rensningsapp eller tar bort stora mängder bilder bör du göra en separat säkerhetskopia av de bilder som inte kan ersättas.

Bilder som du tog med iPhone hanteras på ett helt annat sätt än bilder som synkroniserades till den från en Mac eller PC. Det andra fallet förbises ofta. Om papperskorgsknappen är grå för vissa bilder ska du ansluta telefonen igen till datorn som de överfördes från. I Finder på en Mac eller appen Apple Devices i Windows avmarkerar du albumen eller mapparna under Bilder och synkroniserar igen. De tas bort från iPhone medan originalen finns kvar på datorn.

För bilder som tagits med telefonen ska du kontrollera Inställningar > ditt namn > iCloud > Bilder innan du gör något. Om Synkronisera denna iPhone är aktiverat gäller @nextlogics varning. Att radera innebär att bilderna raderas från det synkroniserade biblioteket, inte bara att telefonens kopior tas bort. Optimera iPhone-lagring är rätt alternativ när du vill ha hela biblioteket tillgängligt men inte behöver ha varje original lagrat fysiskt på enheten. Det kräver tillräckligt med utrymme i iCloud och kanske inte minskar den angivna lagringsanvändningen omedelbart.

Om iCloud-bilder är avstängt är den säkraste och billigaste metoden mindre bekväm men enkel: kopiera äldre bilder och videor till en dator eller extern enhet, öppna flera av de kopierade filerna för att kontrollera att de fungerar och radera först därefter den gruppen från telefonen. Gör det årsvis eller efter händelse i stället för att blint markera tusentals objekt. Spara en andra kopia av allt som inte går att ersätta.

Tänk på att medierna i ett album inte nödvändigtvis raderas när du raderar albumet, så det frigör vanligtvis inget utrymme. Rensningsappar kan göra det enklare att sortera, men de kan inte tömma någon dold cache för Bilder och samtidigt lämna alla original orörda. De fungerar fortfarande genom att radera eller ändra medier som du godkänner.

Titta slutligen under Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring innan du antar att Bilder är hela problemet. Om Bilder använder 25 GB men Meddelanden har ytterligare 20 GB bilagor kanske en omfattande bildrensning knappt löser lagringsvarningen. Den viktiga skillnaden är var filerna kom ifrån och om de är synkroniserade, inte vilken knapp för att rensa cacheminnet som en app påstår sig erbjuda.

Behandla inte en iCloud-enhetssäkerhetskopia som en separat säkerhetskopia av ditt bildbibliotek. När iCloud-bilder är aktiverat synkroniseras bilderna i stället för att ingå i den vanliga dagliga iCloud-säkerhetskopian. Om du raderar en synkroniserad bild och tömmer Senast raderade kan säkerhetskopian inte återställa den.

Innan du rensar bör du exportera de oersättliga originalen till en dator eller extern enhet. Öppna ett slumpmässigt urval av bilder och flera längre videor från den kopian. Det är viktigt att kontrollera videorna eftersom en misslyckad eller ofullständig överföring är mindre uppenbar i miniatyrbilderna. Börja inte radera förrän du vet att filerna fungerar utanför Apple Bilder.

Jag skulle använda iPhones inbyggda dubblettidentifiering innan jag ger en rensningsapp fullständig åtkomst till bildbiblioteket. Gå till Bilder och leta under Samlingar och Verktyg efter Dubbletter. Vid sammanslagning behålls versionen med bäst kvalitet och relevant information. Om det avsnittet saknas har telefonen antingen inte analyserat klart biblioteket eller inte hittat några dubbletter. Clever Cleaner kan vara smidigare för liknande bilder och stora filer, men den är valfri och inte en nödvändig ”cacherensare”.

För att frigöra utrymme med minsta möjliga risk bör du först säkerhetskopiera, slå samman exakta dubbletter, ta bort uppenbara skärminspelningar och hämtade klipp och sedan aktivera Optimera iPhone-lagring om du använder iCloud-bilder. Undvik att platta till redigerade bilder, konvertera Live Photos eller komprimera original om du inte accepterar försämrad kvalitet eller förlorad redigeringshistorik. Det finns ingen dold rensning av Bilder-cachen som frigör en stor mängd utrymme och samtidigt garanterar att alla original förblir orörda.

Öppna Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring och läs faktiskt igenom sammanställningen innan du raderar en enda sak. @the_shell har redan sagt det här, men det tål att upprepas eftersom de flesta hoppar över det och går direkt på att massradera bilder. Nio gånger av tio är den verkliga utrymmestjuven videor, inte tusentals små skärmbilder. Att radera 800 skärmbilder känns produktivt men frigör nästan inget utrymme. Att korta ned fem skärminspelningar i 4K frigör mycket mer.

Det är den delen jag skulle trycka på. Det är helt okej att leta efter dubbletter och liknande bilder, men foton är små. En enda minut video i 4K60 kan ta mer plats än några hundra stillbilder. Så om ditt mål är att snabbt bli av med lagringsvarningen bör du sortera biblioteket efter storlek eller gå direkt till kategorin med stora videor och börja där. Att rensa dubbletter handlar mer om ordning och reda än om att frigöra gigabyte.

När det gäller idén om komprimering i det första svaret bör du bara vara medveten om vad du offrar. Att komprimera ett Live Photo eller förminska ett original är permanent för just den kopian. Om det är ett foto du verkligen bryr dig om ska du inte komprimera den enda version du har. Det är en praktisk åtgärd för sådant du inte är särskilt fäst vid, inte för minnen där du skulle bli ledsen om kvaliteten försämrades.

Clever Cleaner är ett rimligt alternativ för att sortera allt i olika kategorier, och jag förstår varför det fortsätter att nämnas. Kategorierna gör att du slipper skrolla så mycket. Men appen gör inget magiskt, den raderar fortfarande bara filer som du godkänner, precis som det inbyggda verktyget Dubbletter som @kevin86 nämnde. Jag skulle först köra Apples egen funktion för att slå ihop dubbletter eftersom den är gratis och bevarar metadata, och sedan använda en rensningsapp enbart för sådant som är svårare att bedöma, till exempel nästan identiska bildserier och stora videor.

En sak som ingen påpekade tydligt: Optimera iPhone-lagring raderar ingenting, utan ersätter bara lokala original med mindre versioner medan iCloud behåller versionerna i full upplösning. Det är utmärkt om du har tillräckligt med utrymme på iCloud och en stabil anslutning. Om ditt iCloud redan är fullt gör den inställningen ingenting, och då återstår det att faktiskt radera något eller betala för mer lagringsutrymme. Kontrollera det innan du förlitar dig på funktionen.

Och ja, säkerhetskopiera först sådant som inte går att ersätta till en dator eller hårddisk, öppna ett par av videorna för att bekräfta att de verkligen har överförts och radera sedan. Ett tråkigt råd, men de som struntar i det är samma personer som en vecka senare frågar hur man återställer en bröllopsvideo.