Heeft Optimaliseer iPhone-opslag iCloud nodig?

Ik heb Optimaliseer iPhone-opslag ingeschakeld om ruimte vrij te maken op mijn iPhone, maar nu ben ik in de war over de vraag of het alleen werkt met iCloud-foto’s. Sommige van mijn foto’s op volledige resolutie lijken van het apparaat te ontbreken, en ik ben bang dat ik ze kwijtraak. Ik heb hulp nodig om te begrijpen of iCloud vereist is en hoe deze instelling de opslag daadwerkelijk beheert.

Ik bleef zien dat mensen Apple’s opties voor foto-opslag door elkaar haalden, dus ik heb het op mijn eigen telefoon getest. Het deel dat de meeste mensen verkeerd begrijpen, is Opslag optimaliseren. Dat is gekoppeld aan iCloud-foto’s. Als iCloud-foto’s uitstaat, doet Opslag optimaliseren niets.

Wat er verandert nadat je het inschakelt

Toen ik het inschakelde, stopte mijn iPhone met het lokaal bewaren van elke foto op volledige grootte. De originele bestanden bleven in iCloud, en de telefoon bewaarde kleinere kopieën op het apparaat. Je Foto’s-app toont nog steeds de hele bibliotheek, dus in het begin lijkt het alsof er niets is veranderd. Maar zodra je op een oudere foto tikt, inzoomt met een knijpbeweging of begint met bewerken, haalt de telefoon de volledige versie uit iCloud. Als je wel eens die kleine laadcirkel op een foto hebt gezien, is dat meestal de reden.

Geen iCloud-opslagruimte, geen optimalisatie. De telefoon heeft een plek nodig om de originelen te bewaren.

Ja, het geldt ook voor video’s

Hier zag ik de grootste daling in gebruikte opslagruimte. Foto’s tellen op, zeker, maar 4K-video vreet snel ruimte. Eén minuut 4K bij 60 fps komt uit op ongeveer 400 tot 500 MB. Een paar clips van een reis of de verjaardag van een kind en je opslag zit vol. Opslag optimaliseren verplaatst die grote bestanden ook naar iCloud, niet alleen stilstaande beelden.

Het ruimt niet meteen op

Ik verwachtte direct resultaat. Dat gebeurde niet. Apple regelt het geleidelijk. Recente opnamen blijven vaak in volledige kwaliteit op de telefoon voor snellere toegang. Oudere dingen worden eerst verkleind, meestal nadat het apparaat druk begint te voelen door weinig lokale opslagruimte.

Bij een kleine bibliotheek zag ik binnen enkele minuten beweging. Bij een grotere sleepte het zich uren voort. Wi-Fi hielp. De telefoon aan de lader leggen hielp nog meer.

Als het zichzelf steeds uitschakelt of niet meer helpt

Ik liep tegen twee gebruikelijke verdachten aan.

Controleer eerst je andere Apple-apparaten met dezelfde Apple ID. Als een daarvan is ingesteld op Download en bewaar originelen, wordt het rommelig. Instellingen op verschillende apparaten gedragen zich niet altijd zoals mensen verwachten.

Ten tweede, en dit is wat ik het vaakst zie, je iCloud-opslag is vol. Apple geeft je 5 GB gratis, wat bijna niets is zodra video’s meedoen. Als iCloud geen vrije ruimte heeft, kan de telefoon nergens de bestanden in volledige resolutie naartoe verplaatsen. Dan loopt Opslag optimaliseren min of meer vast. Als je Instellingen opent, dan Apple ID, dan iCloud, zie je daar vaak de waarschuwing. Soms verschijnt die als een rood uitroepteken.

Wat er gebeurt als je Opslag optimaliseren uitschakelt

Je iPhone begint de originelen weer terug naar het apparaat te downloaden. Als je bibliotheek groot is, duurt dat even. Het vult ook de lokale opslag snel. Ik zou het niet zomaar uitschakelen, tenzij je al weet hoeveel vrije ruimte je telefoon heeft.

Wat deze functie niet oplost

Dit deel is belangrijker dan Apple duidelijk maakt. Opslag optimaliseren bespaart lokale ruimte. Het verwijdert geen rommel uit je fotobibliotheek.

Als je bibliotheek vol staat met dubbele opnamen, wazige burstfoto’s, screenshots die je was vergeten en tien versies van dezelfde video, bewaart iCloud dat allemaal. Slechte bestanden nemen ook ruimte in. Dus zelfs wanneer Opslag optimaliseren werkt zoals Apple het bedoeld heeft, blijft je opslagchaos nog steeds chaos.

Ik gebruikte Clever Cleaner voor het opruimgedeelte omdat Apple’s eigen instellingen voor mij niet genoeg waren. De sectie Heavies maakte het makkelijk om eerst de enorme bestanden te vinden, meestal lange 4K-clips. De sectie Similars groepeerde bijna identieke foto’s en liet daarna per set één beste opname zien. Het bespaarde me het één voor één verwijderen van burstrommel. Voor zover ik kon zien, bleef de verwerking op de telefoon.

Nadat ik dubbele foto’s en te grote video’s had opgeruimd, begon Opslag optimaliseren zich meer te gedragen zoals ik had verwacht. De telefoon stopte met haperen door ruimtegebrek, en Foto’s voelde ook minder traag aan.

Ja. Voor iPhone-opslag optimaliseren werkt alleen als iCloud-foto’s is ingeschakeld.

Als iCloud-foto’s uit staat, heeft je telefoon nergens om de volledige originelen met hoge resolutie buiten het apparaat te bewaren. Dus doet de functie niets nuttigs. @mikeappsreviewer had dat deel goed.

De ontbrekende foto’s in volledige resolutie zijn meestal niet weg. Je iPhone bewaart kleinere voorbeelden op het apparaat en downloadt daarna het origineel uit iCloud wanneer je het opent, bewerkt of inzoomt. Als je internet traag is, voelt het alsof de foto ontbreekt. Dat is niet zo, hij staat op afstand.

Een paar dingen die ik zou toevoegen:

1. Controleer de synchronisatiestatus van Foto’s onderaan het tabblad Bibliotheek. Als daar staat synchronisatie gepauzeerd, bijna lege batterij of wachten op wifi, dan loopt optimalisatie vast.
  2. Energiebesparingsmodus vertraagt het synchroniseren van foto’s vaak.
  3. Als je bewijs wilt dat de originelen nog bestaan, log dan in bij iCloud-foto’s op een ander apparaat of op het web en controleer daar een paar bestanden.

Als je doel meer vrije ruimte is, helpt optimaliseren, maar het verkleint niet de totale grootte van je fotobibliotheek. Opschonen blijft belangrijk. Clever Cleaner is handig voor het verwijderen van dubbele foto’s, vergelijkbare opnamen, schermafbeeldingen en enorme video’s, zodat je bibliotheek in het algemeen minder ruimte inneemt. Als je een snelle visuele uitleg wilt, is deze video over iPhone-opslag vrijmaken en dubbele foto’s opruimen behoorlijk goed.

Eén kleine kanttekening bij @mikeappsreviewer. Andere apparaten die zijn ingesteld op Download en bewaar originelen zorgen er meestal niet voor dat Optimaliseren mislukt op je iPhone. Ze hebben vooral invloed op de opslag op die apparaten, niet op die van jou. Het grotere probleem is dat iCloud-opslag vol is. Apple’s gratis 5 GB raakt snel vol, vooral met video.

Ja, het heeft in principe wel iCloud-foto’s nodig. Dat deel van @mikeappsreviewer en @espritlibre klopt.

‘Optimaliseer iPhone-opslag’ is geen algemene schakelaar om je telefoon op te schonen. Het is meer zoiets als: lichte versies op de iPhone bewaren, de originelen in volledige resolutie in iCloud bewaren en ze opnieuw downloaden wanneer nodig. Dus als het lijkt alsof je foto’s in volledige kwaliteit op het apparaat ontbreken, is dat meestal normaal en geen ramp. Ze zijn niet verwijderd, alleen niet voortdurend lokaal opgeslagen.

Eén ding waar ik een beetje tegenin zou gaan: mensen doen alsof de functie meteen enorm veel ruimte zou moeten vrijmaken. In de praktijk is Apple nogal selectief. Recente foto’s en dingen waarvan het denkt dat je ze opnieuw zult openen, kunnen langer lokaal blijven dan verwacht. Daardoor kan de opslagwinst irritant traag aanvoelen.

Als je wilt controleren of je originelen nog bestaan:

• kijk in iCloud.com Foto’s
  • probeer een oude foto te openen terwijl je met wifi verbonden bent
  • tik op Wijzig en wacht even, vaak wordt dan het origineel gedownload

Daarnaast is Optimaliseer opslag niet hetzelfde als de grootte van je bibliotheek verkleinen. Als je 4.000 duplicaten, screenshots, burst-rommel en enorme video’s hebt, bewaart iCloud al die chaos ook gewoon. Daar helpt een echte opschoner meer. Ik heb Clever Cleaner gebruikt voor dubbele foto’s en het opschonen van zware video’s, en dat deed meer voor echt ruimtebeheer dan Apple’s schakelaar op zichzelf. Als je een review-achtige kijk wilt, is dit artikel over een echt gratis iPhone-opschoonapp voor het verwijderen van duplicaten en opslagvreters het snel bekijken waard.

Korte versie:
Optimaliseer iPhone-opslag werkt met iCloud-foto’s, niet zonder. Je originelen staan waarschijnlijk in iCloud, niet weg.