Den eksterne harddisken min vises fortsatt normalt i Windows, men alle filene mine ser ut til å ha forsvunnet. Disken har riktig størrelse og ser ut til å være tilkoblet uten feil, så jeg er ikke sikker på om filene er skjulte, korrupte, eller om noe annet er galt. Jeg trenger hjelp til å finne ut hvordan jeg kan gjenopprette de manglende filene uten å gjøre problemet verre.
Ja, jeg havnet i nesten akkurat samme rot en gang. Den eksterne disken min dukket fortsatt opp i Windows, så normal ut ved første øyekast, men en haug med mapper var borte. Jeg trodde jeg hadde slettet noe ved et uhell. Det hadde jeg ikke. Filsystemet var skadet, dataene lå fortsatt der, og jeg fikk tilbake det meste.
Hvis disken din fortsatt vises i Windows, ville jeg tatt det som et godt tegn. Det betyr ikke at filene dine er trygge, men det betyr ofte at de fortsatt kan gjenopprettes. Det du gjør videre betyr mye, så jeg ville ikke begynt å kaste tilfeldige reparasjoner på den.
Det første steget er enkelt. Slutt å bruke disken.
Ikke kopier nye ting over på den. Ikke formater den. Ikke kjør CHKDSK ennå. Ikke bruk reparasjonsverktøy ennå heller. Slike verktøy skriver endringer til disken, og hvis de manglende filene fortsatt er der, vil du la disken være så urørt som mulig.
Noen grunnleggende sjekker først.
- Slå på Skjulte elementer i Filutforsker. Jeg har sett filer se borte ut når de bare var skjulte.
- Se på brukt plass på disken. Hvis mappene ser tomme ut, men disken fortsatt viser at mesteparten av plassen er brukt, ville jeg tatt det som et sterkt tegn på at dataene dine fortsatt er der.
- Bytt USB-kabel, eller flytt disken til en annen USB-port. Jeg har opplevd at én dårlig kabel kastet bort en time av livet mitt.
Hvis disse sjekkene ikke fører noe sted, og du ikke har en sikkerhetskopi, ville jeg hoppet over reparasjonsforsøk og gått rett til gjenopprettingsprogramvare.
Det jeg ville brukt er Disk Drill. Jeg brukte det fordi oppsettet var enkelt nok, og det håndterte vanlige filsystemer for eksterne disker uten mye styr. Det jeg likte best var alternativet for diskavbildning.
Det betyr mer enn folk tror. Et diskbilde er en full kopi av disken, bit for bit. Det inkluderer vanlige filer, slettede data, skadet filsysteminformasjon, alt sammen. Hvis disken din er ustabil, kobler fra, eller føles treg på en merkelig måte, er det tryggere å skanne bildet enn å belaste originaldisken igjen og igjen.
Dette er rekkefølgen jeg ville fulgt.
- Installer Disk Drill på den interne disken din, eller på en annen frisk disk. Ikke installer det på problemdisken.
- Koble til den eksterne disken og åpne Disk Drill.
- Hvis disken fortsetter å koble fra, fryse, eller oppføre seg mistenkelig, lag et diskbilde først med Disk Drills innebygde verktøy. Skann deretter bildet, ikke originaldisken.
- Hvis disken virker stabil, velg den og trykk på Søk etter tapte data.
- Når den spør om skannemodus, ville jeg valgt Universell skanning. Den samler flere gjenopprettingsmetoder i én omgang, så du trenger ikke gjette hvilken modus som passer problemet ditt.
- La skanningen fullføres. På en stor disk tar dette tid. Likevel verdt det. Jeg så at flere filer dukket opp sent i prosessen.
- Sjekk resultatene, bruk filtre om nødvendig, forhåndsvis viktige filer, og marker deretter det du vil ha tilbake.
- Gjenopprett filene til en annen disk. Ikke den samme eksterne.
På Windows finnes det også et lite gratisnivå, opptil 100 MB gjenopprettet. Det er ikke nok ved et stort tap, men det er nok til å teste om filene dine er lesbare før du bruker penger.
Jeg ville bare prøvd å reparere eller omformatere originaldisken etter at de viktige filene er trygt kopiert et annet sted.
Ett tilfelle hvor jeg ville stoppet og ikke gjort programvaregjenoppretting først, er tegn på fysisk feil. Klikking. Skrapelyder. Gjentatte frakoblinger. Lesehastighet som kryper uten noen tydelig grunn. Disk som forsvinner fra Windows hvert par minutter. Det peker mer mot maskinvareproblemer. Etter min mening, når den først begynner med slikt, er hver ekstra oppstart en sjanse å ta. På det stadiet ville jeg slått den av og sendt den til et gjenopprettingslaboratorium.
Og ja, etter at du har fått filene tilbake, ville jeg tenkt nøye gjennom å pensjonere disken. Disker pleier ikke å miste filer helt uten grunn. Hvis det var et engangstilfelle med filsystemfeil fra usikker utmating, kan en reformatering gjøre den brukbar igjen. Hvis den begynner å falle ut i Windows, viser dårlige sektorer, eller gjør dette igjen, ville jeg ikke stolt på den med noe jeg bryr meg om.
Du kan erstatte en disk. Gamle bilder og personlige dokumenter erstatter du ikke så lett.
Hvis Windows ser stasjonen med riktig kapasitet, ville jeg sjekket filsystemstatusen før jeg gjorde gjenoppretting. Litt uenig med @mikeappsreviewer her, CHKDSK er ikke første steg, men det er veldig viktig å se på stasjonsegenskapene og SMART-dataene.
Gjør dette først.
- Åpne Diskbehandling.
- Se om partisjonen vises som RAW, Ikke allokert eller NTFS/exFAT.
- Sjekk Egenskaper, Verktøy, Feilkontroll. Ikke klikk på reparer ennå.
- Les SMART med CrystalDiskInfo eller verktøyet fra stasjonsprodusenten.
Hvis SMART viser Advarsel eller Dårlig, slutt å bruke stasjonen. Klon den først, og jobb deretter fra klonen. Hvis SMART er ren og brukt plass fortsatt samsvarer med de manglende filene, er skjulte attributter eller katalogkorrupsjon mer sannsynlig enn fullstendig datatap.
Prøv også dette i Ledetekst som administrator:
attrib -h -r -s /s /d X:*.*
Bytt ut X med stasjonsbokstaven din. Skadevare og dårlige USB-utkastinger kan noen ganger slå på skjult/system-flagg på hele mapper. Jeg har sett dette fikse greia med at alt forsvant mer enn én gang.
Hvis mappene fortsatt ikke vises, er Disk Drill et solid neste steg. Jeg ville brukt det til å forhåndsvise filer først, og deretter gjenopprette til en annen disk. Hvis du vil ha flere meninger før du betaler, er denne tråden om de beste valgene av datagjenopprettingsprogramvare fra Reddit-brukere verdt å lese.
En ting til. Sjekk Hendelsesliste, Windows-logger, System, og se etter disk- eller ntfs-feil rundt tidspunktet da filene forsvant. Det hjelper deg å avgjøre om dette var korrupsjon, strømbrudd eller at stasjonen begynner å svikte. Lite steg, men nyttig.
Jeg ville lagt til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @espritlibre egentlig la nok vekt på: sjekk om mappene ble flyttet til en mistet-katalog i stedet for å være virkelig borte.
Hvis dette er en NTFS-stasjon, åpne Ledetekst og kjør:
dir X:\ /a
deretter
dir X:\found* /a /s
Bytt ut X med stasjonsbokstaven. Noen ganger etter en uryddig frakobling lar Windows fragmenter ligge igjen i mapper av typen FOUND.000. Stygt, men mulig å gjenopprette. Sjekk også om brukertillatelsene dine har blitt rare. Høyreklikk på stasjonen > Egenskaper > Sikkerhet. Jeg har sett filer forsvinne når kontoen mistet tilgang, ikke fordi dataene faktisk ble borte.
En annen ting: søk på stasjonen med jokertegn fra roten:
*.jpg
*.docx
osv.
Utforsker kan være dum når det gjelder å vise ødelagte mappetrær mens filene fortsatt finnes.
Jeg er litt uenig i ideen om å hoppe rett til reparasjoner selv for en stasjon som ser frisk ut. Hvis katalogstrukturen er ødelagt, kan reparasjoner gjøre gjenopprettingen mer rotete. Jeg ville inspisert først, så gjenopprettet først, og fikset senere.
Hvis du vil ha gjenopprettingsprogramvare for harddisker og eksterne USB-stasjoner, er Disk Drill et solid valg fordi det håndterer manglende partisjoner, slettede filer og korrupte filsystemer uten å være helt håpløst å bruke. Å forhåndsvise filer før gjenoppretting betyr mye.
Det er også verdt å se denne korte biten om å gjenopprette filer fra en ekstern harddisk.
En siste kjedelig sjekk: se i Papirkurven og sjekk også om filene ble omdøpt til noe meningsløst. Høres dumt ut, men jeg har sett det. Windows blir rart noen ganger.
Jeg er enig med @espritlibre og @voyageurdubois på ett viktig punkt: ikke “fiks” disken først. Der jeg avviker litt fra @mikeappsreviewer er at jeg også ville sjekket om dette bare er et indekserings-/visningsproblem i Explorer før jeg i det hele tatt rører filsystemet.
Et par kontroller som egentlig ikke ble dekket:
- Åpne disken i en annen filbehandler, ikke bare Filutforsker. Total Commander eller FreeCommander kan noen ganger vise mapper som Explorer ikke klarer å gjengi riktig.
- I Alternativer for Filutforsker, deaktiver “Skjul beskyttede operativsystemfiler” midlertidig og tilbakestill mappevisningsinnstillingene.
- Kjør et søk fra roten i PowerShell:
Get-ChildItem X:\ -Force -Recurse -ErrorAction SilentlyContinue | Select-Object FullName
Hvis filer listes der, kan dataene eksistere og det er mappestrukturen som er ødelagt. - Sjekk rare forhold rundt kvote/komprimering/kryptering i diskegenskapene. Sjeldent, men jeg har sett filer “forsvinne” på grunn av EFS eller problemer med arvede tillatelser etter flytting mellom PC-er.
Hvis disken monteres normalt men katalogen er ødelagt, gjenopprett først, reparer senere. Det er der Disk Drill gir mening.
Fordeler med Disk Drill:
- enkel forhåndsvisning av gjenopprettbare filer
- bra for korrupte katalogstrukturer
- kan skanne eksterne USB-disker og vanlige filsystemer
- renere grensesnitt enn noen konkurrenter
Ulemper med Disk Drill:
- gratis gjenoppretting er begrenset på Windows
- dypskanninger kan ta evigheter
- resultatene kan være rotete når filnavn allerede er skadet
- ikke det billigste alternativet
Så rekkefølgen min ville vært: bekreft at filene finnes utenfor Explorer, sjekk tillatelser, og bruk deretter Disk Drill til å forhåndsvise og gjenopprette til en annen disk hvis nødvendig. Hvis disken fungerer etter det, ville jeg fortsatt ikke stolt på den på lang sikt. En disk som “mister” filer én gang har en tendens til å prøvespille for å gjøre det igjen.