Är HFS-dataåterställning möjlig utan en Time Machine-säkerhetskopia?

Min Macs HFS-enhet slutade monteras efter en krasch, och jag insåg att jag inte har någon Time Machine-säkerhetskopia. Jag försöker återställa viktiga filer utan att skriva över någonting. Vilka är de säkraste alternativen eller verktygen för HFS-dataåterställning att prova först?

Först och främst: sluta använda den HFS-enheten tills vidare. Kopiera inte något till den, försök inte fixa den i Skivverktyg och återställ inte filer tillbaka till den. Raderade filer på HFS/HFS+ finns ofta kvar tills ny data skriver över dem, så ju mindre du rör enheten, desto bättre är dina chanser.

Innan du går vidare till återställningsprogram, gör en snabb rimlighetskontroll:

1. Se om enheten fortfarande visas i Skivverktyg.
  2. För en extern enhet, prova en annan USB-port eller kabel.
  3. Om ditt hölje visar SMART-status, kontrollera den. En enhet med en mängd dåliga sektorer är ett annat problem än en enkel radering.
  4. Om den fortsätter att kopplas från, läser plågsamt långsamt eller beter sig instabilt, skapa först en diskavbild och arbeta från den i stället för att skanna originalenheten upprepade gånger.

För återställning av HFS och HFS+ brukar jag vanligtvis hänvisa folk till Disk Drill. Det är ganska enkelt att använda, hanterar HFS-volymer bra och kan ibland skanna en enhet även när Finder inte kan montera den, förutsatt att Skivverktyg fortfarande kan se enheten.

Det grundläggande flödet är:

1. Installera Disk Drill någon annanstans än på enheten du försöker återställa från.
  2. Välj HFS/HFS+-enheten i appen.
  3. Använd Sök efter förlorad data. För de flesta externa enheter är Universal Scan ett rimligt val.
  4. Låt skanningen slutföras i stället för att avbryta den i förtid.
  5. Förhandsgranska de viktiga filerna om appen hittar dem.
  6. Spara återställda filer på en separat fungerande enhet, inte på originalenheten.

Att tömma papperskorgen eller göra en snabbformatering betyder inte automatiskt att filerna är borta för alltid. Ofta tas kataloginformationen bort, men det faktiska filinnehållet ligger fortfarande kvar på disken tills något annat skrivs över det. Därför är fortsatt användning av enheten den stora risken.

Kontrollera också Time Machine om du hade det aktiverat. Att återställa från en säkerhetskopia är mycket mindre smärtsamt än att försöka återskapa filer från en skadad eller raderad HFS-volym.

Jag skulle sluta med gör det själv-återställning om enheten klickar, skrapar, surrar, försvinner från Skivverktyg, får Macen att frysa, kopplas från om och om igen eller ger så många läsfel att skanningar inte kan slutföras. Då kan det vara ett hårdvaruproblem, och upprepade skanningar kan göra saken värre. Det är då ett återställningslaboratorium börjar bli mer rimligt.

Om enheten fortfarande identifieras och inte verkar vara fysiskt skadad, är återställningsprogram värt att prova innan du gör något som ändrar disken. Oavsiktlig radering och skador på filsystemet går ofta att återställa om du upptäcker dem tillräckligt tidigt.

Du kanske kan få tillbaka filerna, men anta inte att du får tillbaka de ursprungliga mapparna och filnamnen om HFS-katalogen skadades i kraschen. Mikes råd att inte skriva till den är det viktigaste, och jag vill lägga till att om macOS visar uppmaningar om att initialisera eller reparera, avbryt dem. Disk Drill är okej att prova om disken fortfarande är synlig, men återställ till en annan enhet och räkna med att behöva sortera en del efter filtyp efteråt.

Förvänta dig att den första genomgången blir rörig, inte en ren knapp för att lägga tillbaka allt där det var. Om HFS-katalogen/katalogfilen är skadad kan återställningsverktyg hitta mycket verklig data men märka upp den efter filtyp, datum eller generiska namn. Det är fortfarande en vinst om filerna är viktiga, men det kan innebära timmar av sortering efteråt.

Jag håller med om rådet att inte skriva till den, men jag skulle vara lite mer försiktig än att köra skanningar mot originaldisken om och om igen. Om enheten är tillräckligt läsbar, gör först en fullständig klon eller diskavbild till en annan enhet och skanna sedan klonen. På så sätt börjar du inte från noll om originalet blir sämre. Detta är ännu viktigare om kraschen orsakades av själva enheten och inte bara av att macOS frös.

Disk Drill är ett rimligt alternativ om disken fortfarande visas som en enhet, även om HFS-volymen inte går att montera. Se bara till att återställningsmålet är en annan fysisk disk. Om enheten låter, kopplas från, eller tar väldigt lång tid att läsa enkla områden, hoppa över fasen vi provar fem olika appar och överväg ett labb. Programvaruåterställning är till för logiska skador och raderad data. Det är inte en säker lösning för en döende mekanism.

En liten invändning som folk glömmer: om volymen var krypterad behöver du lösenordet eller återställningsnyckeln, och återställningsresultaten kan bero på om tillräckligt mycket av volymstrukturen fortfarande är läsbart. Ingen säkerhetskopia betyder inte ingen chans, men det betyder att du bör behandla varje läsning från den enheten som begränsad och se till att den räknas.

Om detta är en snurrande hårddisk eller en SSD ändrar råden ganska mycket. På en gammal HFS±hårddisk kan raderad eller föräldralös data ligga kvar där länge om inget skriver över den. På en SSD, särskilt om TRIM var aktivt, kan återställning efter radering eller formatering vara betydligt mindre förlåtande. Om problemet bara är att HFS-volymen inte monteras efter en krasch kan du fortfarande ha en chans, men jag skulle inte behandla alla HFS-återställningsfall på samma sätt.

Jag håller med om att först skapa en avbild, men jag skulle vara noggrann med hur. En vanlig Finder-kopiering eller dra-och-släpp är värdelös här eftersom volymen inte monteras. Du vill ha en klon eller avbild på blocknivå till en annan disk som är minst lika stor som originalet. Om du är bekväm med Terminal är verktyg som ddrescue ofta bättre för en opålitlig disk eftersom de kan hoppa över dåliga områden och återkomma till dem senare. Om du inte är bekväm med det, använd ett återställningsprogram som kan skapa en diskavbild innan skanningen. Disk Drill kan fungera bra för den typen av situation med synlig enhet men omonterbar volym, men låt inte något program övertala dig att reparera originaldisken först.

Liten varning: kör inte Första hjälpen, fsck, återuppbyggnadsverktyg eller försök att initialisera bara för att macOS föreslår det. De kan ändra filsystemets metadata, och ibland är just den metadatan exakt vad återställningsprogram behöver för att återskapa namn och mappar. Den säkraste ordningen är först avbild, sedan skanna avbilden, och återställ därefter till en tredje plats. Om disken inte kan avbildas utan ständiga läsfel eller frånkopplingar, stanna där och avgör om filerna är värda kostnaden för ett labb. Att fortsätta peta på den är det dyra sättet att spara några minuter.